Elladestandere skal ikke kun være obligatorisk på fremtidige almene boligbyggerier men udbredes videst muligt i hele kommunen, besluttede enigt byråd.
Et ambitiøst forslag blev under torsdagens byrådsmøde i Guldborgsund Kommune skudt til hjørne for - senest i august - at nå frem til et endnu mere ambitiøst forslag.
De to medlemmer i Venstres byrådsgruppe ønskede med et beslutningsforslag at indskrive krav om ladestandere til elbiler i alle nye lokalplaner til almene boliger, hvor der gives kommunegaranti, samt i lokalplaner til nye kommunale projekter med tilknyttede p-pladser.
- Politik handler for os om at skabe muligheder for alle borgere. Og alle skal have mulighed for at kunne tilvælge grønne løsninger. Men for nogle er det ikke en mulighed. Blandt andet for flere af dem, der bor i etagebyggerier, forklarede Ole K. Larsen (V) indledningsvist.
- Det er lidt en hønen og ægget-problemstilling. Er det antallet af elbiler, der skal diktere, hvor mange ladestandere der skal etableres, eller kommer der flere elbiler, hvis det er let at komme til en elladestander? Vi er tilhængere af den sidste. Vi skal tage ansvaret på os som myndighed og lave rammer, det gør det muligt for borgere at vælge det til.
Selve forslaget om at få gang i etableringen af flere elladestandere mødte begejstring fra alle kanter i hesteskosopstillingen. Flere mente dog, at forslaget var for uambitiøst. Blandt andre SF's Annemette S. Johnsen, der er formand for det ansvarlige teknik, miljø og klimaudvalg.
Hun husker ikke et udvalgsmøde, heller ikke i den forhenværende byrådsperiode, hvor netop det ønske ikke har været på dagsordenen. Men man er stødt på utallige forhindringer fra blandt andet private virksomheder, der skal udbyde teknikken. Indtil nu, hvor en helt ny lovændring skal gøre det lettere for kommunerne at udbyde opgaven og få større indflydelse på, hvor ladestanderne kan placeres.
Hun foreslog derfor at sende sagen tilbage i udvalget, hvor man vil komme med forslag til, hvordan man i videst muligt omfang kan sikre en bred geografisk etablering af elladestandere i kommunen - herunder om etableringen kan indarbejdes i planer, tilladelser og retningslinjer. Svaret skal kunne behandles politisk i august.
Det mødte bred opbakning i salen.
Socialdemokratiets Ole Bronné Sørensen pegede på, at folk i private lejeboliger også ønsker ladestandere.
- Og turisterne skal også have muligheder. Det kan gavne både vores forretningsliv og borgere, sagde han og støttede op om at sende forslaget tilbage til udvalget.
Konservatives Johannes K. Kristensen er også på linje med, at der skal være flere ladestandere, men mener, at forslaget er lidt som at sparke en åben dør ind, i og med at der ifølge en bekendtgørelse fra Trafikministeriet i 2020 har været muligheder for kommunen til at øge andelen af ladestandere.
Hos Guldborgsundlisten tilføjede Martin Lohse, at der findes noget før hønen og ægget - nemlig det system, der skal gøre det muligt at få strøm nok:
- Elnettet kan ikke klare belastningen lige nu. Selv om vi er gode til at producere grøn strøm i Guldborgsund, er vi ikke gode nok. Så vi kan støtte forslaget fra SF et al. Men vi skal investere mere i grøn strøm. For på villavejene er der en begrænsning for, hvor mange elbiler der kan være. Efter bil nummer to på en hel vej er der faktisk ved at være fyldt op.
Selv om Venstre helst ikke så forslaget sendt retur, bakkede begge politikere op, når nu der var en indskrevet deadline.
- Vi er allerede bagud, og det er derfor vigtigt med konkrete mål, lød det tidligere på dagen fra Venstres Ditte Rust.
- For vi er vist alle enige om intentionerne. Vi vil have mere grøn omstilling og flotte visioner. Men uden konkrete mål har vi ikke noget at begynde med.