Frederik IX' bro, der forbinder Lolland og Falster ved Nykøbing, vil være lukket for al skibstrafik de kommende otte uger på grund af en omfattende renovering af de tekniske og mekaniske dele.
Frederik den IX' bro, der forbinder Lolland og Falster mellem Nykøbing Falster og Sundby, vil være lukket for al skibstrafik de kommende otte uger på grund af en omfattende renovering af de tekniske og mekaniske dele. Broen er en klapbro, som åbner når skibene skal passere, men vil under arbejdet være lukket.
Mange af broens mekaniske dele er ikke blevet udskiftet siden indvielsen i 1963, så hvis broen forsat skal kunne åbne og lukke uden problemer, er der blandt andet behov for nye el-motorer og ny gearkasse. Med 22.000 biler om dagen er broen en af de mest trafikerede småbroer i landet. Det er Bravida Danmark, der står for arbejdet, og selskabet forsøger at undgå at genere den daglige trafik over broen.
- Vi bliver nødt til at lave nogle vejspærringer, men vi gør det naturligvis uden for myldretiden, så trafikken bliver så lidt generet som muligt. Størstedelen af arbejdet vil foregå under broen i maskinrummet, hvor vi skal udskifte en masse mekaniske dele, forklarer projektleder, Mads Bugge fra Bravida Danmark.
Frederik den IX's bro er opført som en jernbanebro, selv om der kører mange biler over. Det er derfor jernbaneforvalteren Banedanmark, der har hyret Bravida til arbejdet.
- Opgaven er meget utraditionel, men vi har stor erfaring med jernbaneprojekter for Banedanmark. Vi har naturligvis forberedt os grundigt, så renoveringen kan blive gennemført så hurtigt og effektivt som muligt i løbet af de næste otte uger, hvor broen er lukket. Inden vi gik i gang med arbejdet, leverede vi en omfattende og fuldstændig dokumentation for alle opgavens faser til Banedanmark, siger Mads Bugge.
/ritzau/