Hvis Guldborgsund Forsyning atter bryder loven, skal kommunen gribe ind.
GULDBORGSUND Problemet med Guldborgsund Forsynings gentagne overtrædelser af offentlighedsloven er blevet løst. Det konkluderer Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger, på baggrund af en redegørelse fra Erhvervsministeriet.
Sagen - der flere gange tidligere har været omtalt i Folketidende - handler om, at Guldborgsund Forsyning flere gange har overtrådt offentlighedsloven ved at nægte aktindsigt. Når det er blevet påtalt af Miljø- og Fødevareklagenævnet, har forsyningen ignoreret afgørelser derfra og fortsat en ulovlig praksis.
Det fik sidste år Miljø- og Fødevareklagenævnet til at gøre Erhvervsministeriet og Folketingets Ombudsmand opmærksom på problemet, der blandt andet handlede om, at der ikke var noget tilsyn med selskaber som Guldborgsund Forsyning. Som formanden for Miljø- og Fødevareklagenævnet skrev:
"Det er Miljø- og Fødevareklagenævnets opfattelse, at det kan udgøre et problem, at der ikke føres tilsyn med forsyningsselskaber, som er 100 procent kommunalt ejede, men som er etableret på privatretligt grundlag, og som netop derfor ikke er omfattet af Ankestyrelsens almindelige tilsyn med kommunerne."
Og formanden fortsatte:
"Forsyningsselskabernes manglende overholdelse af reglerne om aktindsigt kan udover manglende viden om lovgivningen muligvis skyldes, at en række af forsyningsselskaberne netop ikke betragter sig som offentlige myndigheder. Manglen på tilsynsmyndighed for forsyningsselskaberne gør, at det i disse situationer ikke er muligt at gribe ind over for selskaberne. Dette betyder muligvis, at forsyningsselskaberne heller ikke har incitament til rent faktisk at gøre noget ved den manglende iagttagelse af lovgivningen."
Den problemstilling bad ombudsmanden Erhvervsministeriet om at forholde sig til, og efter at have vendt sagen med Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er ministerierne tidligere i år nået frem til, at kommunerne har pligt til at føre tilsyn med forsyningsselskaberne - også selv om det ikke direkte står i en lov, at det forholder sig sådan.
I et svar til ombudsmanden skrev erhvervsminister Simon Kollerup (S) 31. august i år:
"Det antages, at tilsynspligten indebærer, at kommunerne skal føre tilsyn med, at kommunalt ejede aktieselskaber overholder grundlæggende forvaltningsretlige principper. Dette indebærer, at kommunerne skal føre tilsyn og sætte ind over for forsyningsselskabernes manglende overholdelse af aktindsigtsreglerne. Kommunerne vil derfor være forpligtede til - med de midler, de har til rådighed, for eksempel på selskabets generalforsamling - at forsøge at få bragt den ulovlige adfærd til ophør."
At bestyrelserne i forsyningsselskaberne typisk består af byrådsmedlemmer, og at det derfor er byrådene, der skal føre tilsyn med deres egne byrådskolleger, forholder Erhvervsministeriet sig ikke til. Men ministerierne har sammen med Miljø- og Fødevareklagenævnet aftalt en procedure for, hvordan problemer med forsyningsselskaberne skal håndteres, hvis de opstår igen.
Møde med direktøren
I en ny redegørelse til ombudsmanden fra 23. november skriver erhvervsministeren, som mest fokuserer på vandforsyningsselskaber:
"Den aftalte procedure forudsætter, at såfremt Miljø- og Fødevareklagenævnet konstaterer, at et vandforsyningsselskab, der er underlagt offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, ikke følger disse loves bestemmelser ved oversendelse af klagesager over forsyningsselskabets aktindsigtsafgørelser, eller ikke overholder nævnets afgørelser i disse sager, skal nævnet orientere fagministerierne og beskrive problemstillingens omfang. Ressortministerierne vil herefter sørge for at den konkrete kommune, der har tilsynspligten med vandforsyningsselskabet, får et brev med det formål at orientere tilsynsmyndigheden om regelbruddet. Derudover vil det i brevet indskærpes, at tilsynsmyndigheden skal føre tilsyn med vandforsyningsselskabet, der overtræder aktindsigtsreglerne eller ikke efterlever nævnets afgørelser."
Af redegørelsen fremgår det også, at ministerierne havde aftalt at iværksætte proceduren i forhold til Guldborgsund Forsyning og Vordingborg Forsyning, som er de to selskaber, der har flest lovbrud på samvittigheden. Guldborgsund og Vordingborg kommuner skulle altså have post fra ministerierne.
Inden det kom dertil, holdt Miljøministeriets departementschef dog i september møde med kommunaldirektørerne fra Guldborgsund og Vordingborg. På mødet redegjorde kommunaldirektørerne for, at Guldborgsund Forsyning og Vordingborg Forsyning har ændret deres ulovlige praksis.
"Det kan på baggrund af ovenstående konkluderes, at udfordringerne vedrørende de førnævnte forsyningsselskaber er løst. I forlængelse heraf blev det desuden vurderet, at det ikke var nødvendigt at sende de tiltænkte fællesbreve, da der var sikkerhed for, at problemerne var blevet håndteret", skriver Simon Kollerup til ombudsmanden.
Meldingen glæder ombudsmanden.
- Reglerne om aktindsigt skal naturligvis overholdes af ethvert organ, der omfattes af aktindsigtsreglerne. Derfor er det godt, at der nu er fokus på, at forsyningsselskaberne samarbejder med nævnet, så dette kan sikres, siger han i en pressemeddelelse.