Knapt 15 kroner literen er stadig noget, der gør indtryk, selvom priserne næsten har været oppe at kysse 17 kroner for få dage siden.
NYKØBING 820 kroner! Det er rekord, konstaterer Michael Nellemann, da han er færdig med at tanke sin Alfa Romeo.
De 50 liter brændstof i tanken suger hurtigt kroner ud af kortet, han sætter i betalingsanlægget.
Selvom priserne på benzin og diesel fra fredag til lørdag faldt cirka to kroner, er kunderne på byens tankstationer stadig på vagt overfor de dyre dråber, når de tanker.
Knapt 15 kroner literen er stadig noget, der gør indtryk, selvom priserne næsten har været oppe at kysse 17 kroner for få dage siden.
Michael Nellemanns betalingskort er et firmakort, så for ham bider priserne knapt så personligt.
- Men jeg tænker da over priserne, ligesom jeg gør hver dag på mit job i en pensionskasse, hvor vi overvejer vores investeringer ekstra nøje for tiden, konstaterer Michael Nellemann, inden han triller ud fra tanken.
Her tanker Sussie Jeppesen også. Hun er på vej til Næstved i sin hybrid VW Passat med sønnen på bagsædet.
- Det er dyre dråber for tiden, så jeg er meget, meget glad for min hybridbil. Til hverdag kan jeg køre på ren el, men når jeg skal besøge mine forældre i Næstved, er jeg nødt til at tanke benzin, for så langt rækker el ikke, desværre, fortæller Sussie Jeppesen, mens hun holder øje med, at tælleren ikke passerer de tyve liter, hun har besluttet sig for at købe.
Hybridbilen har hun haft i et år, og hun er klar til at skifte til en bil, der kører på ren el.
- Så snart samfundet er klar, er jeg også klar. Men der mangler stadig flere og bedre lademuligheder, før det giver mening. Men når Danmark kommer op i el-gear, er jeg klar til at skifte, fastslår hun.
Den næste kunde har dunke i bagagerummet. Han skal have 60 liter olie med hjem til sit fyr. Han fylder dunkene, hver gang han alligevel er ude at køre, for at spare penge.
- Jeg har regnet ud, at jeg sparer 3.000-4.000 kroner ved at hente olien selv lidt ad gangen i stedet for at ringe til olieselskabet og få fyldt tanken af dem. De vil nok sige, at det ikke er den samme kvalitet. Det er det måske heller ikke helt, men mon ikke det går alligevel, mener manden, der ikke har lyst til at få sit navn i avisen.
Nicki Jensen skal tanke sin søsters bil og nøjes også med 20 liter.
- Der er ingen grund til at fylde helt op med de priser, vi har i øjeblikket, mener han.
Hans egen bil er solgt, og den næste, han overvejer at købe, bliver en elbil.
- Jeg ender nok med en Tesla. Det er bare en billigere løsning end benzin og diesel, siger Nicki Jensen og skruer låget på søsters tank.
Landmand Michael Nielsen er på vej til fodboldstævne med sin søn og når lige at fylde Audien op med diesel på vejen.
- Det gør lidt ondt at tanke for tiden, så jeg glæder mig over, at jeg har låst brændstofpriserne i 2020 til maskinerne i landbruget. Så er traktorolien da stadig til at betale. Jeg har både en benzin- og en dieselbil derudover, men jeg er ikke klar til at skifte til el, for jeg har brug for trækkraften, forklarer Michael Nielsen.
Jette Rasmussen er på vej ud at købe stort ind og svinger resolut ind på tankstationen for at fylde tanken op på sin Polo. Den er stadig halvt fuld, men prisfaldet får Jette til at tanke nu og her.
- Det er bare om at slå til. Måske er det steget igen, når vi er færdige med at købe ind, siger hun og betaler 364 kroner for de 24 liter, der kan være.
- Det er jo vanvittigt dyrt. Men sådan er det at have bil, erkender Jette Rasmussen.