Ældre Sagen kritiserer Region Sjællands tidsbestillings-system til vaccination.
GULDBORGSUND Lange køer i telefonen og lutter nitter i kalenderen på computeren.
Sådan oplever mange ældre og deres pårørende Region Sjællands tidsbestillings-system til vaccination mod covid-19.
Ældre Sagen i Nykøbing-Sydfalster får i disse dage mange henvendelser fra ældre og pårørende, som fortæller variationer af den samme oplevelse, der frustrerer dem.
En fortæller: Min gamle veninde på 89 år er fritaget for digital post. Hun fik derfor et brev og ringede straks til det anførte telenummer og var nummer 129 i køen. Det ventede hun ikke på. Et par dage efter kom hendes nevø på besøg, og det lykkedes ham at bestille tid til hende, fordi han satte telefonen på medhør, men en sådan telefon har hun jo ikke.
En anden fortæller: Når man kommer igennem nåleøjet, er service god. Jeg er selv nået dertil, hvor jeg har fået brev om, at det er min tur til vaccine. Det er dog ikke til at få en tid, fordi der mangler vaccine. Jeg overvejer at stille mig i køen uden tid. Der må da være nogen, som udebliver.
Og en tredje fortæller: Når man kommer ind på tidsbestilling og har testet alle datoer, så kommer der en rød tekst frem, som fortæller, at der på grund af mangel på vacciner ikke er flere ledige tider. Man skal så gå ind hver dag for at tjekke. Jeg har også søgt tider i Herfølge og Næstved. Kun nitter!
- Det er urimeligt, at ældre, som jo ser frem til vaccinen og er autoritetstro, skal igennem den omgang. De har ikke tænkt sig om i Region Sjælland. Det går ikke at sende flere invitationer, end man har vacciner til. De må stoppe med at invitere, til der er plads, mener formanden for Ældre Sagen, John Hansen.
Læs også artiklen "Region Sjælland kan ikke løse problemet med flaskehalsen."