Gedser Remise får lørdag en ny attraktion på 95 tons og 22 meter i længden, når damplokomotivet Litra E 987 kommer hjem.
GEDSER Lørdag morgen ruller en gigant på 95 tons og 22 meters længde af sted fra Bramming i Jylland mod Gedser.
Det er damplokomotivet Litra E 987, der med 50 kilometer i timen trækkes mod sit otium på spor 10 i Bevaringsforeningen Gedser Remise, hvor det ankommer lørdag klokken 17.40.
En modtagelseskomité af togentusiaster tager imod giganten, hvis hjul er 1,90 meter i diameter. Dem nåede E 987 i sin velmagts dage at køre 1.151.000 kilometer på, inden pensionsalderen indhentede lokomotivet i 1970.
Nu kommer det igen til ære og værdighed som udstillingsmodel i remisen, hvortil formand Finn Rasmussen længe har arbejdet på at skaffe attraktionen.
- Det bliver større end juleaften på lørdag, fastslår han.
Han forudser, at den nye maskine i samlingen vil trække besøgstallet i Gedser Remise væsentligt op fra de cirka 9.000, som primært Det Gule Palæ sørgede for i 2019.
Der er kun to af de store E-lokomotiver tilbage i landet, og dette har stået udendørs - delvist tildækket af presenninger - i Jylland i cirka 10 år.
Pouls gensyn
Men standen er fin, fortæller den tidligere lokomotivfører hos DSB, 83-årige Poul Drejer Jacobsen fra Toreby. Han har selv har været med i Jylland for at tilse lokomotivet, inden det blev besluttet at flytte det til Gedser.
- Det har det efter omstændighederne fint. Det skal nok blive flot igen, når det har fået en sandblæsning og en gang rød maling. Det er jo kram, selv om det er bygget lige efter krigen, fortæller Poul Drejer Jacobsen, der glæder sig til at gense Litra E 987, som han selv har kørt adskillige ture med - også til Gedser.
- Sidst jeg så det, var i Næstved 30. november 1967. Det er et godt lokomotiv, og det er skønt, at vi får det herned, mener Poul Drejer Jacobsen, som på lørdag tager til Ringsted for at møde lokomotivet der og køre med på den sidste del af turen sydpå.
Litra E 987 blev bygget af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Århus i 1947 med byggenummer 346.
Hos DSB blev lokomotivet i første omgang stationeret ved maskindepotet ved Godsbanegården i København. Frem til 1954 kørte det fortrinsvist eksprestog til Korsør og indimellem til Gedser. Efter 1954 kørte det de internationale tog til Gedser. Lokomotivet blev taget ud af drift 17. maj 1970.
Dyrt at køre med
Når Litra E 987 er kommet godt i hus lørdag sidst på dagen, holder remisen åbent til klokken 20, så alle, der har lyst, kan nå at se det. Søndag er udstillingen igen åben, og herfra bliver der mulighed for at komme om bord i lokomotivet.
Finn Rasmussen regner også med, at Litra E 987 kommer ud at køre på Gedser Remises sommerture på skinnerne mellem Gedser og Nykøbing. Men det bliver ikke lige med det samme.
- Det koster cirka 8.000 kroner i kul og personale at køre én tur til Nykøbing med lokomotivet. Så det er noget, vi liiiiige skal planlægge lidt mere, siger Finn Rasmussen, som dog ikke er i tvivl om, at publikum vil finde damplokomotivet spændende, også når det holder stille.
Det er en læge fra Tønder, der ejer Litra E 987. Han har udlånt maskinen på permanent basis til remisen, som nu har råderetten og ansvaret for at vedligeholde lokomotivet.
16. maj, når det er 50 år siden, Litra E 987 kørte sin foreløbig sidste tur til Gedser, bliver lokomotivet fejret med en reception i Gedser Remise.