Lokale elever presses af, at kørelærere fra Sjælland kaprer prøvetider i Nykøbing - det er så åndssvagt, siger kørelærer.
NYKØBING Det har stadig meget længere udsigter end normalt for køreskoleelever at få kørekort.
I april kunne Folketidende fortælle, at coronanedlukningen fra december til april havde skabt en flaskehals, der gjorde det næsten umuligt for lokale kørelærere at sikre prøver til eleverne. Godt tre måneder efter er det stadig "meget skidt," som Jørgen Holmelund fra Lf-køreskolen i Nykøbing formulerer det.
- Prøverne lægges ud fredag morgen, og i dag (fredag, red.) var vi heldige at få to teoriprøver og ingen køreprøver. Vi havde brug for 8-10-stykker, siger han og tilføjer:
- Prøverne ligger 18.-19. august, og når vi skal vente så længe, så er det bare hele tiden med at bestille, for eleverne bliver klar til det.
Service-kravet siger ellers, at eleverne skal kunne komme til prøve senest 14 dage efter, at kørelæreren indstiller dem.
Når eleverne skal vente så længe, og teori- og køreprøve ofte kommer til at ligge et godt stykke tid fra hinanden, går det ud over eleverne, som ikke kan holde det tillærte ved lige. Det betyder ofte ekstra timer, som koster dem, påpeger kørelæreren.
Ligner Østeuropa i 80'erne
Årsagen til, at det er så svært at få tid til eleverne, er, at der kommer mange elever fra Sjælland og tager køreprøve i Nykøbing.
- Flaskehalsen er de store byer, hvor kørelærerne bliver desperate for at finde prøver, og det kan jeg sgu et eller andet sted godt forstå. Det er bare møgirriterende, siger Jørgen Holmelund, der ønsker, at politiet, mens problemet er så grelt, giver de lokale køreskoleelever førsteret.
Mads Futtrup, ejer af Eglund Køreskole, er enig.
- Man bør lade de lokale prøver ligge til de lokale kørelærere frem til 14 dage, før prøven skal finde sted, og er der så nogen tilbage, så kan andre byde ind. Men det forslag har politiets færdselsafdeling sagt nej til, siger han og fortsætter:
- Da prøverne blev lagt ud i morges, gik der 20-30 sekunder, så var de taget alle sammen. Det er ikke tilfredsstillende.
Han nåede at få tre teoriprøver og to køreprøver, men skulle have brugt otte af hver.
Også han er træt af, at der kommer mange kørelærere nordfra og tager prøvetiderne.
- De sender jo bare sorteper videre. Som jeg ser det i øjeblikket, så ligner det (bestillingen af prøver, red.) en østeuropæisk butik i 80'erne, hvor brødet er revet væk, når butikken åbner, siger han og påpeger, at problemet er større af den pukkel af unge mennesker, der vil have kørekort, som blev opbygget under nedlukningen.
Flere sagkyndige og prøver
Bent Grue, landsformand for Dansk Kørelærer Union, er også træt af den lange ventetid.
- Jeg har ikke set det værre i de 26 år, jeg har været kørelærer. Det er stort set umuligt at få både teori- og køreprøver, udtalte han forleden til dr.dk.
Færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis leder, Søren Skotte, er ked af situationen.
- Der er ingen, der er mere ærgerlige end os, for vi vil helst servicere tilfredse kørelærere. Vi er ikke sat i verden for, at nogen synes, at vi er idiotiske. Vi må bare sige, at det er situationen i nærmest hele landet, siger han, der forstår kørelærernes frustrationer, men ikke kan ændre ved det frie prøvevalg.
Han fortæller, at der er ansat og efteruddannet flere sagkyndige, så der nu er i alt 26 mod 16 før:
- Vi har støvsuget og efteruddannet alle, vi kan, i vores politikreds.
Dertil henviser han til, at der i maj i år blev afviklet 1.264 almindelige køreprøver i hele kredsen, mens der i maj sidste år var 531.
Eftermiddage og aftener er desuden inddraget til afholdelse af teoriprøver, fortæller Søren Skotte, der er bange for, at flaskehalsen vil vare året ud.