To flaskehalse giver tre-fire ugers ventetid på pas hos Borgerservice.
GULDBORGSUND Verden er genåbnet, og mange vil ud at rejse efter en lang coronatid. Det kræver for nogle et nyt pas, og her skal man væbne sig med tålmod.
Borgerservice i Guldborgsund Kommune har i øjeblikket tre-fire ugers ventetid på nye pas, som plejer at kunne være klar i løbet af maksimalt to uger.
Ventetiden opstår ifølge lederen af Borgerservice, Charlotte Møller, af en flaskehals hos det firma, der trykker alle landets pas.
- Alle vil ud at rejse lige nu, og derfor har de ekstraordinært travlt. Min opfordring er, at man kommer i så god tid som muligt, siger Charlotte Møller, der fraråder at satse på et nyt pas til en hurtig afbudsrejse.
Borgerservice har dog som en nødløsning mulighed for at lave midlertidige pas og for at forlænge et udløbet pas, hvis det ikke er mere end tre måneder for gammelt.
- Folk kan komme af sted med en af de to løsninger, men vi opfordrer stadig til, at man kommer i så god tid som muligt, så vi kan nå at lave et rigtigt, nyt pas til dem, siger hun.
Endnu en flaskehals står Borgerservice selv for, da der er et begrænset udbud af tider til at få lavet pas. Tiderne skal bookes på forhånd på Guldborgsund Kommunes hjemmeside. Der er 69 tider om dagen, og det er ifølge Charlotte Møller, hvad Borgerservice kan nå for tiden.
- Vi gør alt, hvad vi kan, og man skal holde øje med hjemmesiden hver dag, for der dukker løbende tider op, når vi for eksempel får et afbud, fortæller Charlotte Møller, der bortset fra afbudstiderne har den første ledige pastid 24. juli.
Der er frit valg mellem kommunernes Borgerservice, så hvis man kan finde en tidligere tid i en anden kommune, står det frit for.
Der er dog i øjeblikket lige så meget tryk på i Lolland Kommune, så man skal være klar til at køre nordpå.
Charlotte Mølle, leder af Borgerservice- Vi gør alt, hvad vi kan, og man skal holde øje med hjemmesiden hver dag, for der dukker løbende tider op.