GULDBORGSUND: - Jeg anfægter lovligheden af det her, lød det mandag fra løsgænger Paw Hallandson i byrådssalen i Nykøbing.
Forinden havde flere andre politikere rejst sig for også at så tvivl om de ændringer i styrelsesvedtægten, som den nye konstituering ønsker gennemført.
En konstellation bestående af Socialdemokratiet, Guldborgsundlisten, Moderaterne, SF, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Enhedslisten ønsker nemlig blandt andet at skabe et nyt erhvervs- og udviklingsudvalg.
Man ønsker også at få en ny 2. viceborgmester, og derudover mister man i to af udvalgene to medlemmer. Så store ændringer kræver en revidering af den styrelsesvedtægt, der blev underskrevet umiddelbart efter kommunalvalget.
Men flere partier sår tvivl ved dels lovligheden af at ændre i en styrelsesvedtægt midt i en valgperiode - baseret på informationer fra kommunalbestyrelsens vedtægter. Dels nødvendigheden af at indføre en 2. viceborgmester af hensyn til økonomien.
Fakta
- Erhvervs- og udviklingsudvalget:
- Skal arbejde for den fortsatte udvikling af erhvervslivet i Guldborgsund Kommune. Herunder bevare et politisk fokus på erhvervs- og udviklingsmæssige tiltag.
- Fokuspunkter vil være at udnytte det "fulde potentiale som Femern-forbindelsen og øvrige infrastrukturinvesteringer giver".
- Derudover afføder Region Sjællands etablering af FIERS (Fonden til innovation og erhvervssamarbejde Region Sjælland) i 2023 på Nykøbing Falster Sygehus et behov for øget erhvervspolitisk samarbejde inden for velfærds- og sundhedsteknologier mellem Region, kommune og erhvervslivet.
- Udvalget kommer til at varetage udvikling af forvaltning af turismeområdet, erhvervshavne, herunder helhedsplanen på Nykøbing Havn, kommunale arealer og bygninger, sundhed og fødevarer. Det skal ske i et tæt samarbejde med Business LF og Erhvervshus Sjælland og Visit Lolland-Falster.
Dertil kommer en kritik af det generelle informationsniveau i processen.
- Der har ikke været meget information. Heller ikke for os, der er blevet en del af aftalen. Hvilken betydning får det her for budgetterne - skal vi til at genåbne, spurgte Annemette S. Johnsen (SF).
Annemette S. JohnsenDer har ikke været meget information. Heller ikke for os, der er blevet en del af aftalen. Hvilken betydning får det her for budgetterne - skal vi til at genåbne.
Blev ikke budt op til dans
I Dansk Folkeparti udtrykte de to tilbageblevne medlemmer, Stine Steffensen og Katrine Folmann von Arenstorff Christiansen en skuffelse over kommunikationen. De måtte følge processen igennem pressen, da de mistede tre partikolleger.
- Da konstellationen blev dannet, blev vi ikke kontaktet. Vi blev ikke budt op til dans, selvom vi bød os til. Dansk Folkeparti havde ellers mange mandater, der var med til at gøre Simon Hansen til borgmester efter kommunalvalget, lød det blandt andet fra Stine Steffensen.
Ifølge Styrelsesloven har en konstituering som udgangspunkt virkning for hele kommunalbestyrelsens funktionsperiode, oplyser hun.
- Og en omkonstituering kan ikke gennemføres med henblik på at udelukke politikere, der er en del af den oprindelige konstitueringsaftale fra indflydelse. Det viser den såkaldte Randers-sag, hvor Byretten slog fast, at en omkonstituering, der havde til formål at udelukke tre randrusianske byrådsmedlemmer fra politisk indflydelse ved at fratage dem deres udvalgsformandsposter, var ulovlig.
Ingen saglig grund
Hun blev suppleret af Katrine Folmann von Arenstorff Christiansen, der ikke ser nogen som helst saglig grund til at holde Dansk Folkeparti udenfor.
Til kritikken svarede borgmester Simon Hansen, at der fortsat er mulighed for at lave en fuld omkonstituering, så snart styrelsesvedtægten er besluttet.
Styrelsesvedtægten skal andenbehandles i næste uge.