Årsregnskab for SBJV er netop udkommet med røde tal.
STORSTRØMMEN 2020-regnskabet, som brokonsortiet SBJV netop er kommet ud med, har et meget stort minus.
Det skrev Fagbladet 3F tirsdag.
I årsregnskabet står, at SBJV i 2020 har fået et negativt resultat på 217 millioner kroner.
Desuden står der, at egenkapitalen i SBJV er gået i minus med 372 millioner kroner.
I 2019 var der også et stort underskud på årsregnskabet, omend det ikke var så stort som i 2020.
Underskuddet i 2019 var på 160 millioner kroner, og egenkapitalen det år blev negativ med 155 millioner kroner.
Minus skyldes corona
I SBJVs kommentarer til regnskabet fremgår det, at selskabets resultat i høj grad skyldes corona-pandemien.
- Regnskabsåret 2020 er blevet negativt påvirket af Covid-19-udbruddet. Covid-19-udbruddet har gjort byggeprocessen vanskelig med hensyn til materialer og arbejdskraft. Dette har ført til en udsættelse af afslutningsdatoen for projektet, skriver SBJV.
Selskabet anfører, at Vejdirektoratet oplyser, at broen skal være klar til biltrafik i 2024 og til togtrafik i 2026.
Den nye Storstrømsbro bliver cirka fire kilometer lang og er Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Storstrømsbroen får elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 kilometer i timen og en tosporet landevej til 80 kilometer i timen. Desuden får broen en gang- og cykelsti. Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland.
Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2024 og jernbanetrafikken i 2026. Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliard kroner.
Det er det italienske joint venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat. Det er Vejdirektoratet, der står som bygherre.
Støtte fra Itenera
Christian Lemvigh, der er kommunikationskonsulent for SBJV, oplyser, at man i selskabet har fået spørgsmål vedrørende det økonomiske resultat for 2020.
- Her er der ikke ændret noget siden sidste år, siger han og henviser til note 1 i regnskabet.
Heraf fremgår det, at det italienske selskab Itenera, der er moderselskab for SBJV, vil holde hånden under SBJVs økonomi trods det store underskud.
- Virksomheden (SBJV, red.) har modtaget et "Letter og Support" fra moderselskabet Itenera S.p.A, der erklærer, at de vil give den nødvendige likviditet til de planlagte aktiviteter i Storstroem Bridge Joint Venture I/S for regnskabsåret 2021, således. at selskabet skal overvejes som going koncern, står der i regnskabet.
I regnskabet står også, at SBJV fortsat kan regne med støtte fra Itenera, så længe byggeriet af den nye Storstrømsbro står på.
- Virksomheden (igen SBJV, red.) forventer at modtage et "Letter of Support" fra moderselskabet i alle år indtil projektets afslutning, hedder det i regnskabet for 2020.
Skeptisk revisor
Allerede i fjor talte Fagbladet 3F med stasautoriseret revisor Lars Kiertzner om økonomien i SBJVs byggeprojekt.
- Det er svært som udenforstående at svare på, hvordan de vil sikre, at projektet færdiggøres. Det vil åbenlyst blive en tabsgivende entreprise for det italienske konsortium, sagde revisoren dengang til Fagbladet 3F.