Man kan stadig bestille sine varer og hente dem i de lokale detailbutikker eller endda få dem bragt ud. Men den lokale detailbranche kæmper hårdt med nedlukningen.
SAKSKØBING Tre ugers nedlukning mere er næsten ikke til at kapere. Ikke hvis man tager pulsen på handelslivet i Sakskøbing med udgangspunkt i den detailbranche, som formand for Sakskøbing Handelsstandsforening, Jan H. Petersen, løbende følger tæt og selv er en del af med sin egen butik.
- Det er ikke særlig spændende længere. I de mindre butikker i detailbrancen vil vi gerne yde en god personlig service over for kunderne, og vil gerne kunne bytte julegaver, vejlede kunderne og så videre. Vi savner kontakten til kunderne, og jeg forstår ikke logikken i, at man fortsat kan holde supermarkederne åbne og sælge masser af non-food varer, lyder det fra en tydeligt frustreret Jan H. Petersen, da Folketidende tager pulsen på den nuværende situation i og omkring Sakskøbings handelsliv.
Fire kunder af gangen
- Jeg kan bare ikke se logikken i, at man eksempelvis i min egen butik med plads til 51 kunder af gangen ikke bare kan give lov til, at der kan åbnes op for eksempelvis fire kunder af gangen, i stedet for at der skal være lukket helt ned. Tager du ind i et supermarked, kan folk ind imellem stå som sild i en tønde, og det kan være svært at holde øje med, om folk står for tæt. Det kunne man måske bedre styre i en lille butik med ganske få kunder inde af gangen, lyder det fra handelsstandsformanden.
Jan H. Petersen har heldigvis endnu ikke registreret en direkte butikslukning blandt handelsstandens medlemmer som følge af nedlukningen fra 23. september og nu frem til 7. februar.
Men han tøver ikke med at slå fast, at seks ugers nedlukning af detailbutikkerne - og måske mere - er en hård omgang.