Rederiet vil hellere have en anden linjeføring af den længe ventede omfartsvej rundt om Nykøbing.
- Det er herligt og lige vand på vores mølle.
Principielt ser linemanager Steen Wæver, Scandlines, med sympati på, at regeringen i sidste uge øremærkede 400 millioner kroner til en omfartsvej ved Nykøbing.
- Den er altafgørende for den videre udvikling af Gedser-Rostock. Men vi synes ikke, at den bynære løsning er optimal. Den er desuden for dyr, fordi den skal føres over flere åer, og der skal bygges støjvolde.
- For os er det vigtigt, at vi får en model, så man ikke afskærer sig fra den forkromede fra Marrebæk til Gundslevmagle, foreslået af Frode Vest Hansen, siger Steen Wæver og erkender, at den bynære løsning løser støjproblemerne på Vesterskovvej og kaoset i banegårdskrydset.
Men den skal også kunne klare Gedser-Rostock-trafikken, og det mener han ikke, vil være tilfældet.
- Det gælder om at se sagen med de rigtige briller, og man ikke laver et selvmål med den bynære omfartsvej, men indser, at Frode Vest Hansens løsning (Folketidende 13. december 2008 - se links til denne artikel) er den rigtige. Den bynære løsning er som at tisse i bukserne, mener Steen Wæver.