Det nye støjværn gennem Nykøbing er knap færdigbygget, før graffitimalere har boltret sig.
NYKØBING Landskabet langs jernbanen gennem Nykøbing har ændret sig de seneste uger. Et kilometerlangt støjværn skyder op som et varsel om den tætte trafik af enormt lange godstog, der vil drøne gennem byen, når Femern-tunnelen åbner.
Støjværnet rejser sig som en grå mur, men hist og her brydes det monotone indtryk af kulørt maling. Graffitimalere har nemlig kastet sig over støjværnet endnu inden, Banedanmark er blevet færdigt med at rejse alle 1.614 meter støjskærme.
Graffitien er blevet noteret af Banedanmark, og den får ikke lov at blive.
- Efter planen vil den blive fjernet i slutningen af september, hvor projektet overdrages til drift, oplyser presserådgiver Mads Nørgaard-Larsen.
Renser på stationen
Det store spørgsmål er dog, hvad der sker efter afrensningen i slutningen af september? Vil Banedanmark løbende renholde støjskærmene, eller vil malerne med spraydåserne få lov til frit at udfolde sig på det store "lærred"? Svaret er, at Banedanmark efter september vil sondre mellem den del af støjværnet, der er en del af stationen, og den del, der er udenfor.
- Banedanmark fjerner løbende graffiti på de områder af stationerne, som Banedanmark har ansvar for, herunder elevatorer, gangtunneller, trapper og teknikhytter. Graffiti, som for eksempel tags og lignende, fjernes i forbindelse med almindelig rengøring og vedligehold på stationerne. Graffiti af stødende eller krænkende karakter, og graffiti, som er til fare for jernbanesikkerheden, fjernes så hurtigt som muligt, oplyser Mads Nørgaard-Larsen.
Han tilføjer, at det vil være en løbende vurdering, om graffiti på den del af støjskærmene, der er udenfor stationen, vil skulle fjernes. Og den nærmere afgrænsning af stationen kan han ikke oplyse om.