3.B stikker næsen frem til obligatorisk coronatest, inden eleverne får lov at komme ind til deres eksamensprojekter. Og i 7. klasse går den første frilufts-skoledag i lang tid med at genopfinde sociale relationer i taknemmelighed over solens varme.
NYKØBING Kitler og beskyttelsesbriller er på plads. Mango, appelsin og rødbeder er hakket og opløst. Peter Carlsson og hans team er igen i sving i laboratoriet.
Delmålet er et eksamensprojekt i linjefaget "Proces & Levnedsmiddel" med rødbedevin som overskrift, når koden til gæringsprocessen er knækket.
Det endelige mål er en studenterhue til sommer til Peter og resten af 3.B på htx på Merkurs Plads i Nykøbing. Nu tilbage på skolen efter måneder med onlineundervisning hjemme.
Inden 3.g'erne får lov at komme indendørs, må de igennem den obligatoriske coronatest i kantinen. Den korte pind skal rundt i begge Peters næsebor to gange om ugen. Og det er okay, synes han.
- Jeg er ret glad for at være tilbage, for det var hårdt at være derhjemme. Jeg følte, at min lyst til ting og mit overskud forsvandt, konstaterer Peter Carlsson og stikker næsen frem, så podningen kan begynde.
Kemi på græs
Selvom det var en prøvelse for Peter Carlsson at holde sig i gang hjemme ved skærmen, er det også hårdt at møde ind igen efter den lange hjemsendelse.
- Mandag sov jeg i tre timer, da jeg kom hjem efter skole. Jeg var helt udmattet af alle de nye indtryk, griner han og skridter mod laboratoriet, da det negative testsvar er klar.
I denne uge har Teknisk Gymnasium koncentreret sig om at få den ældste årgang tilbage på skolen.
I næste uge kommer turen til "de små" i 1. og 2. g. Det skal foregår udendørs, og lektor Nicholas Barnes har lagt en plan klar for, at han for første gang skal undervise i kemi på græs.
- Vi skal øve reaktionsligninger som skuespil. Eleverne skal selv spille molekyler og atomer. Måske kan det faktisk hjælpe flere med at forstå ligningerne, fortæller Nicholas Barnes, mens laboratorieassistent Susanne Dynesen pakker poser med molekyle-kugler til de yngre årganges hjemmearbejde.
For de får kun én dag om ugen på skolen.
Sol og varm kakao
Det gør 7. klasse på den anden side af vejen også. På Sophieskolen er skoledagen lagt ud i solen og på skift for 5.-8. klasserne, som kan kigge ind til 9. klasse, der er blandt de udvalgte, som får lov at komme ind i varmen.
7. klasses "klasseværelse" er et bord-bænke-sæt, pensum er et stjerneløb med fjollede spørgsmål, og på termokanden har lærer Bolette Molter Christensen varm kakao til at holde teenagerne varme.
Hendes datter har fødselsdag og sørger dermed for det gode vejr til udendørs skole.
Glæde i maven
Dagen handler om at være sammen. Om at genfinde fællesskabet i klassen.
- Der er et stort socialt efterslæb, som vi tager os af først. Så kan det faglige komme bagefter, fastslår afdelingsleder Christian Rosenkvist.
Sofie Arildsen Roerholt hygger sig med resten af 7.A, som hun er glad for at se igen.
- Faktisk troede jeg ikke, at jeg savnede klassen så meget, for jeg har haft det fint nok derhjemme. Jeg har min ridning, hvor jeg ser min bedste veninde, så jeg har ikke været så ked af det som andre. Men i morges, da der var en halv time til, jeg skulle af sted til skole, kunne jeg pludselig mærke i maven, hvor vildt meget jeg glædede mig. Det er dejligt at være tilbage, fortæller hun.
Tirsdag var 5. klasse dagens gæster på Sophieskolen, onsdag fik 8. klasserne en dag i fællesskabet, og fredag er det så 6. klassernes tur. Her er der ingen test på skolen, for det er alene forældrenes valg, om de vil følge myndighedernes anbefaling om to ugentlige tests.
Tilbage hos Peter Carlsson har 3.g'eren lært noget nyt om sig selv under corona-nedlukningen.
- Jeg er blevet bedre til at tage tingene, som de kommer. Før planlagde jeg meget, men nu har vi lært, at man ikke kan planlægge ret meget under corona. Det er faktisk rart at tage det hele lidt mere roligt, erkender han.