Grundejerforeninger kritiserer nyetableret trafiksikkerhed.
Millioner til en cykelsti på Bøtø Ringvej ved Bøtø har i flere omgange været med på Guldborgsund Kommunes budget og er forsvundet igen.
I foråret blev der i stedet etableret en 2 minus 1-vej. Men det er ikke en holdbar løsning, mener flere af områdets grundejerforeninger nu.
- Det er en ommer, fastslår Gert Gulløv fra Pedersdal Grundejerforenings bestyrelse, som netop har haft generalforsamling og besluttet at bringe kritikken af den nyetablerede trafiksikkerhedsløsning videre til kommunen.
- Det er drønhamrende farligt at køre på Bøtø Ringvej med 60 kilometer i timen og en meget stor og voksende trafikmængde. 2 minus 1-vej duer slet ikke på den strækning, og indenfor 14 dage sender vi et opråb til kommunen om vejen, varsler Gert Gulløv.
I Bøtø Grundejerforening stiller man sig også kritisk overfor 2 minus 1-løsningen, men Steen Asgreen er dog knapt så pessimistisk.
- Der er mange, der ikke forstår, hvordan de skal køre på vejen, og der mangler skilte, der forklarer teknikken. Dem har vi efterlyst i kommunen, som har kvitteret positivt og lovet flere skilte. Med mere læring kan det måske komme til at virke. Det er den nemme løsning, der er valgt, og den må nu have en chance, så vi kan se, om det kommer til at virke. Men en cykelsti giver stadig god mening på en strækning, der er blevet stærkt trafikeret blandt andet af 60.000 årlige gæster til Bøtøskoven, mener Steen Asgreen.
Også i Marielyst Grundejerforening konstaterede man på sin generalforsamling, at 2 minus 1-vejen ikke er "helt den løsning, Marielyst Grundejerforening havde håbet på".
På en 2 minus 1-vej er der kun ét spor for bilisterne, selv om der er trafik i begge retninger.
Ifølge FDMs blad "Motor" er det ikke kun bilisterne på Bøtø, der ikke er dus med 2 minus 1-vejen. En tælling i foråret på tre af denne type veje viser, at 6 ud af 10 bilister ikke gør det, som er hensigten med vejtypen: at køre midt på vejen.