Annonce
Indland

12.000 ton tung betonfod på plads under kommende Storstrømsbro

Projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb kalder den nyligt placerede pylonfod for grundstenen til Storstrømsbroen. Foto: Jens Genders/Vejdirektoratet/Free

Næste skridt i arbejdet med Danmarks tredjestørste bro bliver at bygge en arbejdsplatform oven på pylonfoden.

Ved midnatstid natten mellem mandag og tirsdag blev fundamentet til pylonen på den nye Storstrømsbro placeret på havbunden i Storstrømmen.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Pylonen skal understøtte de kabler, som brofagene skal hænges op i.

- Det er en enorm betonklods, der er mere end 20 meter på den ene led og 34 meter på den anden led. Det svarer til mere end to normale parcelhusgrunde.

- Den skal udgøre fundamentet til en 100 meter høj pylon. Dermed er det grundstenen til Storstrømsbroen, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

Den 12.000 ton tunge pylonfod blev søndag sejlet ud i Storstrømmen.

Fra klokken 18 mandag begyndte sænkningen af fundamentet, og omkring midnat stod den altså på havbunden.

Den nye Storstrømsbro bliver omkring fire kilometer lang. Den skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Mandskabet var forberedt på at bruge flere forsøg til at ramme præcist, men ifølge projektchefen er første forsøg gået over al forventning.

Pylonfoden skulle nemlig placeres inden for fem centimeters nøjagtighed.

- Det skyldes til dels den gode planlægning, der har været omkring hele operationen. Samtidig har der været gunstige vind- og strømforhold på det tidspunkt, hvor det blev lavet, siger Niels Gottlieb.

Næste skridt i arbejdet med pylonen er ifølge Vejdirektoratet, at der skal bygges en arbejdsplatform oven på pylonfoden.

Når pylonen er færdig, kommer den til at være cirka 100 meter over havoverfladen og veje cirka 32.000 ton.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor, en tosporet landevej og en gang- og cykelsti.

Det ventes, at broen er klar til biltrafik i 2024 og til jernbanetrafik i 2026.

Link til pressemeddelelse fra Vejdirektoratet
  • Jens Genders/Vejdirektoratet
    Projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb kalder den nyligt placerede pylonfod for grundstenen til Storstrømsbroen. Foto: Jens Genders/Vejdirektoratet/Free
Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Forurening forsinker eftertragtet boligbyggeri

112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Meldte sig selv efter knivstikkeri: Nu er der nyt fra politiet

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år