Annonce
Indland

Aarhus indfører 24 timers regel for ventetid

Det skal være slut med ventetider på flere dage eller tilmed uger, når man sender en klage til Aarhus Kommune.

Det fastslår den aarhusianske sundhedsrådmand, Thomas Medom (SF), der fra november indfører en ny regel i kommunen: Fremover må der maksimalt gå 24 timer, fra man sender en mail til forvaltningen, til man får et svar.

- Når man sender en klage over manglende pleje eller omsorg til direktøren eller den øverste politiker i afdelingen, så er det oftest, fordi man er frustreret, sur, forvirret eller måske ligefrem bange, siger Thomas Medom og tilføjer:

- Så stærke følelser skal vi kunne reagere på inden for 24 timer.

Inspirationen til at indføre en 24 timers regel kommer fra Holland, hvor man har haft stor succes med at indføre hurtigere og mere direkte og personlig kontakt til de borgere, der klager.

Konceptet har samtidig fokus på at lytte samt være undersøgende og løsningsorienteret.

I Holland har erfaringerne med modellen vist, at halvdelen af klagesagerne droppes, sagsbehandlingstiden reduceres med 20 procent og både borgertilfredsheden og jobtilfredsheden stiger ligeledes med 20 procent.

- Det er altså mange fluer, man får smækket med et hurtigt og præcist smæk. Gladere borgere, mere tilfredse medarbejdere og sparet tid og penge, siger Thomas Medom.

Aarhus-rådmanden understreger dog, at personalet ikke bliver slået i hovedet med stopuret, hvis de ikke når at svare på minuttet.

- Vi har nok tidstyranni i den offentlige sektor, så jeg står ikke og tager tid på de ansatte, men logikken er jo også, at det giver så god mening, at man ikke kan lade være, siger han.

24 timers reglen træder i kraft 1. november, gælder alle hverdage og omfatter klager over pleje og omsorg i Aarhus Kommune. Og Thomas Medom forventer, at det nye projekt vil fungere fra start.

- Vi har allerede arbejdet med det og er godt forberedte. Nogen får lidt mere travlt i en periode, men det viser sig, at rigtig mange af klagesagerne bliver løst hurtigere, og der bliver også færre klager, så i sidste ende bliver arbejdsmængden mindre, siger han.

/ritzau/

Annonce
112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Annonce
Annonce
Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

112

Næstvedere opfordres til at blive inden døre under brand

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser