Film fra den afrikanske stat Tchad vækker opsigt i hovedkonkurrencen i Cannes, og det samme gør dokumentarfilm om handicappede musikere i congolesisk orkester.
Afrika har en plads og en stemme.
Sådan lød det søndag fra Mahamat-Saleh Haroun, instruktøren af den første spillefilm fra et land syd for Sahara, der siden 1997 er blevet udtaget til hovedkonkurrencen på i festivalen i Cannes.
Haroun kommer fra Tchad og har instrueret "En skrigende mand". Hans film skal konkurrere med de seneste produktioner fra etablerede instruktører som Mike Leigh og Ken Loach samt 16 andre om Guldpalmen, som juryen tildeler den bedste film i hovedkonkurrencen.
- Mit mål med filmen er at bringe Afrika tilbage inden for humanitetens selskab. Et selskab, som vores verdensdel ofte holdes ude fra, sagde den 49-årige instruktør på pressekonferencen i Cannes.
"En skrigende mand" er historien om en tidligere mester i svømning, der nu har opsynet med swimmingpoolen på et stort hotel.
Faderen ydmyges, da de nye kinesiske ejere tvinger ham til at give jobbet videre til hans søn. Hermed er kimen lagt et til et drama mellem far og søn, som får en ekstra dimension, da sønnen skal være far for første gang. Desuden giver de jævnlige uroligheder i den afrikanske ørkenstat historien et videre perspektiv.
En helt anden slags fortælling fra verdens fattigste kontinent blev søndag modtaget med bragende bifald på festivalen.
Staff Benda Bilili er navnet på et orkester fra Congo, der udelukkende består af fysisk handicappede musikere. Instruktørerne Renaud Barret og Florent de la Tullaye portrætterer musikerne i en dokumentarfilm, som er udtaget til kategorien Quinzaine des Réalisateurs (Directors' Fortnight).
/ritzau/