Sidste år blev der snydt for mere end 3 millioner kroner i Lolland Kommune.
Lolland Kommunes fokus på socialt bedrageri har ført til stop for udbetaling af ydelser for 3,7 millioner kroner sidste år. Samtidig er der også blevet rejst tilbagebetalingskrav på 1,8 millioner kroner.
Lolland Kommune har gennem de sidste 2,5 år haft en særlig kontrolgruppe, der har arbejdet for at bekæmpe bedrageriet. Og et særligt fokusområde er ydelser til enlige – der reelt ikke er enlige.
Ifølge Lone Wassileffsky fra kontrolgruppen har borgerne nemlig ikke altid helt styr på reglerne på det område.
- Vi møder tit borgere, der tror, at man er enlig og har ret til ydelser som enlig, hvis bare man ikke har samme adresse som sin partner. Sådan er det ikke. Det er det reelle samliv, der er afgørende, siger hun.
Kontrolgruppen modtager anmeldelser fra borgerne, men der er også fokus på at arbejde tværgående. Det betyder, at der søges oplysninger på tværs af it-systemer, og at der samarbejdes tæt med andre sektorer og med andre kommuner, skat og politi.