Annonce
Indland

Akutberedskab har kendt til mistede 112-opkald i over to år

Hovedstadens beredskab har i over to år kendt problem med 112-opkald. Regionen har bestilt redegørelse.

Ledelsen i Region Hovedstadens Akutberedskab har kendt til problemer med 112-opkald til vagtcentralen, som ikke går igennem, i minimum to og et halvt år.

Det viser flere aktindsigter, lækkede interne mails samt vidneberetninger fra medarbejdere, som Berlingske har gennemgået.

Avisen kunne fredag fortælle, at hovedstadens vagtcentral gennem længere tid har haft problemer med såkaldt mistede opkald. Et mistet opkald dækker over, at borgere ikke modtager øjeblikkelig hjælp fra en sundhedsfaglig medarbejder på regionens vagtcentral på grund af kø.

Problemet opstår, når et opkald skal viderestilles fra Hovedstadens Beredskab til regionens 112-vagtcentral, så der kan sendes en ambulance til det pågældende sted. Det er i denne viderestilling, at opkaldene mistes på grund af kø på linjen.

Nu skriver Berlingske, at akutberedskabets øverste ledelse igennem længere tid har været bekendt med problemet. Og at man ikke har formået løse at det.

Allerede sidste sommer blev problemer med mistede opkald beskrevet i detaljer på et direktionsmøde mellem Akutberedskabet i Region Hovedstaden og Hovedstadens Beredskab.

I mødereferatet fra 25. juni 2020 står der ifølge Berlingske om de opkald, der ikke kommer igennem:

- Der har de sidste 18 måneder været en problemstilling vedrørende "mistede" kritiske opkald.

Det "drejer sig om cirka 600 opkald årligt", står der videre i referatet.

Der står også, at "udfordringen senest resulterede i", at "en akut kritisk henvendelse" om en person, der lå fastklemt under et tog, først blev vagtcentralen bekendt tre minutter senere, da der ikke var blevet etableret kontakt, skriver avisen.

Forelagt Berlingskes nye informationer om, at problemet med mistede opkald har stået på i flere år, skriver Region Hovedstadens Akutberedskab til avisen:

- Som sagt så har timeout-opkald (mistede opkald, red.) altid eksisteret og er et grundlæggende vilkår, som naturligvis skal forhindres bedst muligt.

- Akutberedskabet har en ambition om at besvare samtlige opkald hurtigst muligt og inden for fem sekunder og har et stort fokus på det. Ledelsen er naturligvis opmærksom på opkald, der ikke har været besvaret inden timeout, lyder det i et svar fra akutberedskabets ledelse.

Fredag bestilte Region Hovedstaden en undersøgelse af opkaldsproblemerne.

Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Erhverv

Lander millionoverskud trods vanskeligt år

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde