Tidsrummet fra en trafikulykke sker, til redningskøretøjerne kommer frem kan være forskellen på liv og død.
Derfor vil EU-Parlamentet minimere udrykningstiden.
Der er bred opbakning til planen om at indføre det såkaldte Ecall-system, som automatisk ringer op til alarmcentralen, når en ulykke sker.
To af parlamentets udvalg har tirsdag vedtaget en resolution med den målsætning, at systemet i 2015 er at finde i alle nye biler.
Hos FDM har man i flere år kæmpet for at få systemet indført, og man glæder sig derfor over udsigterne.
- Hvert år er der i uheldsstatistikken eksempler på uheld, hvor det kunne være gået meget mindre galt, hvis ikke bilen havde ligget to timer på en mark uden at blive opdaget, påpeger chefkonsulent Torben Lund Kudsk.
Ecall udløses ligesom en airbag, når bilen udsættes for en voldsom kraft.
Der etableres en forbindelse til den nærmeste alarmcentral, hvor personalet vil forsøge at komme i kontakt med passagererne.
Herefter sendes en ambulance ud til ulykkesstedet, som bestemmes ved hjælp af GPS.
Parlamentet anslår, at systemet årligt vil kunne redde 2.500 menneskeliv i EU-landene og reducere skadesomfanget med mellem 10 og 15 procent.
Rådet for Sikker Trafik er dog noget mere beherskede, når det kommer til Ecalls effekt i Danmark.
Specialkonsulent Søren Troels Berg vurderer, at teknologien kan spare mellem fem og 10 menneskeliv om året samt 200 skader.
- Herhjemme bliver ulykker tit opdaget med det samme, og der bliver slået alarm, siger han.
Men den præcise angivelse af ulykkesstederne er en stor fordel ved systemet, mener Rådet for Sikker Trafik.
- Der er situationer, hvor der bliver meldt forkert. Folk er pressede over at stå midt i en trafikulykke, og de ved måske ikke lige præcis, hvor de er, siger Søren Troels Berg.
/ritzau/