Løsrevne banelys udsatte ifølge lufthavnens egne eksperter passagerer for livsfare, men det blev fortiet.
Ledelsen i Københavns Lufthavn undlod at informere Folketinget om, at lufthavnens egne eksperter i 2019 betegnede et sikkerhedsbrud som så farligt, at flytrafikken skulle indstilles.
Det skriver Politiken.
Avisen er kommet i besiddelse af flere fortrolige dokumenter, der blev lavet i forbindelse med en sag om løsrevne og smadrede lys på start- og landingsbanerne.
I stedet forsikrede Københavns Lufthavn Trafikstyrelsen om, at det fortsat var forsvarligt at afvikle trafik.
Den melding gik videre til Folketingets Transportudvalg, som dermed ikke fik at vide, at lufthavnens egne eksperter var lodret uenige og stod fast på, at sikkerhedsbruddet bragte passagerers liv i fare.
Robert Strauss, som dengang var ansat som flysikkerhedsekspert og hændelsesudreder i lufthavnen, mener, at politikerne blev ført bag lyset.
- Jeg mener, det er meget alvorligt, at lufthavnen sagde til Folketinget, at det var sikkert at fortsætte, når konklusionen i virkeligheden var en anden, siger han til Politiken.
Robert Strauss er som følge af coronakrisen blevet fyret fra sit job.
Venstres luftfartsordfører, Hans Christian Schmidt, blev sammen med sine kolleger orienteret om sagen tilbage i 2019.
Han er chokeret over, at Folketinget dengang ikke hørte om advarslerne fra lufthavnens egne eksperter.
Han har således ikke vidst, at de løsrevne lys på start- og landingsbanerne ifølge eksperterne var så farlige, at flytrafikken helt burde indstilles.
- Det er så alvorligt, som det kan blive.
- Vi taler om brud på tillid. Der er nødt til at være en grad af tillid, for Trafikstyrelsen kan ikke kontrollere hver en oplysning. Man må også forlade sig på, at tingene bliver håndteret rigtigt i eksempelvis en lufthavn.
- Jeg ser ingen anden mulighed, end at transportministeren bliver nødt til at komme i samråd i den her sag, siger Hans Christian Schmidt til Ritzau.
Først syv dage efter lufthavnens egen undersøgelse havde sikkerhedseksperterne vished for, at planen for at få styr på sikkerhedsbristen blev fulgt.
I mellemtiden havde cirka 560.000 passagerer rejst gennem lufthavnen.
Fremfor at lukke for al trafik valgte lufthavnen flere gange kortvarigt at lukke enkelte start- og landingsbaner for at sikre, at banelysene var monteret forsvarligt.
Københavns Lufthavn vil ikke kommentere sagen, blandt andet med henvisning til at sagens oplysninger er fortrolige. Driftsdirektør i lufthavnen Christian Poulsen skriver dog til Politiken:
- Helt overordnet er det ikke usædvanligt i en sådan proces, at der kan være forskellige opfattelser og synspunkter.