Der var for stor fart på det containerskib, som onsdag aften bragede ind i jernbanebro over Limfjorden ved Aalborg.
Sådan lyder den foreløbige konklusion fra Banedanmark, som samtidig fastslår, at deres egen brovagt overholdt alle procedurer.
- Men vi kan se, at skibet har sejlet med for stor hastighed. Vi kan også se, at der var stærk strøm, og at det blæste. Det kan være en sammenblanding af det, der har gjort, det ikke standsede, siger sektionschef Helle Bøhl-Møller.
- Vi afventer den endelige konklusion, men vi kan efterhånden konkludere, at alle procedurerne er blevet overholdt.
Hun fortæller, at skibet sejlede forbi adskillige signaler, som viste, at det skulle stoppe. Alligevel vil Banedanmark endnu ikke udtale sig om, hvorvidt det er kaptajnen, som har begået en fejl.
Der har været meldinger om, at det kunne være gået grueligt galt, og kun et minut skilte et lyntog fra en katastrofe. Men det afviser Banedanmark.
- Det, man glemmer, er, at de tog, som kommer fra Aalborg, passerer adskillige signaler, før de kører ud på broen.
- Hvis skibet havde været så tæt på, inden det skulle passere broen, så havde man bare givet toget rødt lys. Der er et signal lige inden broen. Så det er udelukkende en teoretisk situation, siger Helle Bøhl-Møller.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har lovet, at den ødelagte jernbanebro over Limfjorden vil blive repareret hurtigst muligt. Men der kan gå op til et halvt år før arbejdet er afsluttet, siger Helle Bøhl-Møller.
- Vi holder fast i et halvt år, men vi arbejder hårdt på, at det skal gå hurtigere. Og vi har sat al mandskab ind, siger sektionschefen.
Containerskibet er 75 meter langt, og det har forårsaget markante skader på broklappen. Den vejer 300 ton og har forskubbet sig op til en meter.
/ritzau/