I 261 år har Berlingske bedrevet journalistik, og derfor vil det være naturligt at udvide med radio. Koncernchef Lisbeth Knudsen advarer mod politiske bindinger
Når radiolytterne i fremtiden vil finde et alternativ til DR, kan det blive Berlingske Medias kanal, de stiller ind på.
Koncernchef Lisbeth Knudsen er parat til at byde på den nye private radiokanal, som efter en aftale med regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance får 100 millioner i ryggen hvert år.
- Umiddelbart er det interessant for os. Vi har drevet medievirksomhed i 261 år, så vi ved godt, hvad det handler om. Vi har gode erfaringer med de tunge stofområder, som politikerne gerne vil have, at andre end DR går ind og prøver kræfter med, siger Lisbeth Knudsen.
Samtidig advarer hun politikerne mod at stille for specifikke krav til indholdet på den nye kanal.
- Jeg kan være bekymret for, om der bliver lagt så mange bindinger og restriktioner ind i udbuddet, at det ikke giver professionel radio, siger Lisbeth Knudsen.
Hun henviser til det seneste medieforlig, hvor der eksempelvis står, at DR skal bringe mere EU-stof, kunst og kultur.
- Det er farligt, hvis man går ind med en hel masse bindinger. Når man nu gerne vil have et alternativ til DR, så lad det være op til dem, der byder, at komme med det bedste de kan, siger hun.
Lisbeth Knudsen har tidligere kaldt det frådseri med offentlige midler, at den nye kanal skal have offentlig støtte i den størrelsesorden. Dengang lød beløbet på 125 millioner kroner, nu er det sat ned til 100 millioner.
- 125 millioner var langt over målet. 100 millioner, synes jeg, er fint. For det beløb kan man lave en rigtig god radiokanal, siger hun.
Også JP/Politikens Hus har udtrykt interesse for den nye kanal. Administrerende direktør Lars Munch sagde i begyndelsen af maj, at han anser det som en oplagt mulighed.
/ritzau/