Annonce
Indland

Danmark vil bruge 13 milliarder på Femern før tysk okay

Projektet med Femern er et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem.

Femern-forbindelsen er med sine 62 milliarder kroner ikke alene et historisk dyrt byggeri.

Den er også et "i dansk sammenhæng særligt groft eksempel" på at presse et projekt igennem, mener den danske Oxford-professor og ekspert i store offentlige projekter Bent Flyvbjerg ifølge Ingeniøren.

Da et bredt politisk flertal i sidste uge besluttede at give Femern A/S lov til at indgå kontrakt med entreprenørerne om at bygge selve tunnelen, gav man samtidig grønt lys for en udbygning af jernbanen fra Ringsted til Nykøbing Falster til en pris af 7,5 milliarder kroner.

Det er penge, som skal betales af de forventede indtægter fra den kommende Femern-forbindelse.

Med den beslutning er der brugt i alt 13,2 milliarder kroner - eller en femtedel af budgettet - allerede inden Tyskland har godkendt de 18 kilometer betonrør på bunden af Femern Bælt.

Det viser en oversigt, som Ingeniøren har udarbejdet med hjælp fra kilder tæt på projektet.

Dermed har de danske politikere ifølge Bent Flyvbjerg med et amerikansk udtryk gjort projektet "too big to fail", uanset hvad de tyske myndigheder ender med at beslutte.

- Danmark vil bare have den forbindelse. Den aktuelle adfærd er endnu et eksempel, skriver professoren i en e-mail til Ingeniøren.

- Det er en smart måde at gøre det på, hvis man ønsker at presse projektet på den anden side af point of no return.

- Men det er ikke smart ud fra betragtninger om effektiv og demokratisk ressourcebrug, tilføjer han.

Helt på linje er adjunkt Morten Skou Nicolaisen fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning.

- Der er bundet så mange penge og politiske løfter, at der skal komme en katastrofesag, før man dropper Femern-tunnelen fra dansk side, siger han.

Han mener, at jernbanen til Nykøbing F. næppe blev opgraderet her og nu, hvis ikke det handlede om at styrke Femern-projektet.

- Der er mange andre steder i Danmark, hvor en indsats for skinnebåren trafik havde været mere aktuel, siger han.

Den tyske miljøgodkendelse ventes at blive afklaret ved tyske domstole i de kommende år. Forventningen er, at det vil tage to år.

Først i 2028 ventes Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland at blive åbnet.

Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission