Annonce
Indland

De første førerløse biler kan køre på danske veje inden 2030

I Danmark er der lige nu gang i enkelte projekter, hvor minibusser kører uden en chauffør på små strækninger. Det blev tilladt gennem lovgivningen i 2017 at ansøge om forsøgsordninger med førerløse køretøjer, når sikkerheden er i orden. Her ses en minibus i Nordhavn i København. Minibussen begyndte sine køreture i august sidste år. (Arkivfoto) Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Selvkørende biler er en del fremtiden. Og inden for ti år kan de første køre på danske veje, vurderer forsker.

Flere bilproducenter har det seneste årti sat konkrete mål for, hvornår de forventede, at der ville køre førerløse biler rundt på vejene.

Faktisk var 2020 et centralt årstal for visse producenter.

Nu skriver vi dog snart 2022, og de førerløse biler kører stadig kun på forsøgsbasis nogle steder i verden.

Og sådan vil det formentlig se ud i flere år endnu.

Inden 2030 er det dog realistisk, at vi vil se de første mere eller mindre selvkørende køretøjer på særlige baner på eksempelvis motorveje. Også i Danmark.

Det vurderer Jacob Skjærris, der er specialist i bilindustrien ved KPMG Danmark.

- Vi kommer ikke til at se fuldstændig selvkørende biler om få år. Det er længere ude i fremtiden. Men vi vil se, at bilerne bliver mere og mere avancerede.

- Og inden udgangen af dette årti tror jeg, vi vil se spor på motorveje dedikeret til selvkørende biler, siger han

Det er dog ikke helt ligetil at slippe de førerløse biler fri.

Det skyldes, at der i byer og andre steder kan ske uforudsete ting, som teknologi kan have svært ved at håndtere, siger Jacob Skjærris.

- Vi mennesker kan registrere rigtig mange ting i vores omgivelser. Det gør os i stand til at reagere, eksempelvis hvis der kommer en fodbold ud på vejen, vil vi tænke, at der måske også kommer en dreng løbende kort tid efter.

Kasper Støy, professor i robotteknologi og kunstig intelligens ved IT-Universitetet, er enig i, at der formentlig vil gå ti år, før der vil køre førerløse biler på nogen danske veje.

Han er dog mere skeptisk, i forhold til om der nogensinde vil blive udrullet førerløse biler til den brede befolkning.

- Jeg tror, at alle biler, der bliver produceret om fem til ti år, vil have en stor grad af selvkørende funktioner.

- Men jeg tror ikke på den fulde fremtidsvision, hvor det hele er selvkørende. Det tror jeg, ligger langt ude. Og i sidste ende er jeg måske en smule pessimistisk, i forhold til om det nogensinde sker, siger han.

En selvkørende bil er et køretøj, der helt eller delvist kan køre uden assistance fra en fører. Der skelnes mellem seks grader af selvkørende biler.

De fleste biler anses for at være på niveau 1, hvor føreren styrer bilen og overvåger, at systemet fungerer. På niveau 5 er føreren overflødig, og rattet forsvinder.

Allerede i dag har vi mange delvist automatiserede biler, der blandt andet kan styre fart, holde afstand til andre bilister og holde vognbanen.

I Danmark er der flere forsøg med selvkørende minibusser på korte ruter, hvor bussen kører med lav fart. Derudover kører metroen i København uden fører.

Ifølge flere fagfolk vil der inden for ti år være etableret særlige vognbaner på motorveje til selvstyrende biler. Det er lettere at etablere dette her, fordi systemerne er lukkede, og der ikke er udefrakommende påvirkning fra eksempelvis cyklister eller fodgængere, lyder det. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • Førerløs bus starter med at køre ved Nordhavn
    I Danmark er der lige nu gang i enkelte projekter, hvor minibusser kører uden en chauffør på små strækninger. Det blev tilladt gennem lovgivningen i 2017 at ansøge om forsøgsordninger med førerløse køretøjer, når sikkerheden er i orden. Her ses en minibus i Nordhavn i København. Minibussen begyndte sine køreture i august sidste år. (Arkivfoto) Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
  • Brande omfartsvej indviet - motorvej fra Herning til København
    Ifølge flere fagfolk vil der inden for ti år være etableret særlige vognbaner på motorveje til selvstyrende biler. Det er lettere at etablere dette her, fordi systemerne er lukkede, og der ikke er udefrakommende påvirkning fra eksempelvis cyklister eller fodgængere, lyder det. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stukket i ryggen med kniv: Nu har han meldt sig selv

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Statsministeren på dobbelt-besøg på Falster

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Erhverv

Lander millionoverskud trods vanskeligt år

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde