Annonce
Indland

Digitale platforme sporer danskere i stort omfang

Kortlægningen af digitale platformes indsamling af brugernes data er lavet af Pwc for Konkurrence- og forbrugerstyrelsen. (Arkivfoto) Foto: Kham/Reuters

Blandt andet Facebook samler data om danske brugere i stor stil. Omfanget overrasker chef i styrelse.

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kortlægger omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.

Det fortæller kontorchef Claus Galbo-Jørgensen, leder af Center for Digitale Platforme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Jeg blev personligt overrasket over, hvor omfattende det er. Og ikke mindst i hvor høj grad de her data bliver kombineret på tværs af forskellige tjenester, siger Galbo-Jørgensen.

Undersøgelsen bygger på, hvilke data der er blevet indsamlet om danske brugere på fem af danskernes foretrukne digitale platforme. Blandt andet Facebook, og når der søges på Google.

Resultatet er særligt relevant i en dansk kontekst.

Danmark er det land i EU, hvor den største del af befolkningen bruger sociale netværkstjenester. Cirka 57 procent af alle EU-borgere mellem 16 og 74 år brugte i 2019 sociale netværkstjenester. I Danmark er det tal 81 procent.

Platformenes dataindsamling har både fordele og ulemper, mener kontorchefen. Særligt relevante reklamer kan være en fordel.

- Dataindsamlingen muliggør jo de tjenester, som nogle platforme tilbyder, og det kan give mere målrettede reklamer, hvilket for nogle forbrugere kan være en udmærket ting.

Undersøgelsen viser også, at tre ud af fire forbrugere er bekymrede for, hvordan platformene bruger deres persondata.

Claus Galbo-Jørgensen peger på, at flere platforme indsamler data om brugeren i den fysiske verden.

Den form for dataindsamling har tidligere bekymret nogle brugere, bemærker han.

- Det, at sporingen faktisk også er helt fysisk - hvordan man for eksempel bliver sporet, hvis man går ind i en bestemt butik - overrasker mig også.

Kontorchefen håber, at undersøgelsen kan skabe en større bevidsthed hos de danske forbrugere om, hvilken data der bliver indsamlet.

- Og de kan også bruge den til at tage stilling til, hvor meget data platformene skal indsamle om dem selv, siger Claus Galbo-Jørgensen.

  • A Facebook user logs in on his mobile at a cafe in Hanoi
    Kortlægningen af digitale platformes indsamling af brugernes data er lavet af Pwc for Konkurrence- og forbrugerstyrelsen. (Arkivfoto) Foto: Kham/Reuters
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Voldsomt vejr: Nu besøger Lars Løkke smadret havn

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Annonce
Annonce
112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

86.000 danskere er afhængige

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand