Slut med dårlige mobilsignaler på landets togrejser. DSB investerer 60-70 millioner kroner i bedre dækning.
Afbrudte telefonsamtaler og internetforbindelser er et dagligt irritationsmoment for tusinder af togpassagerer hver eneste dag. Men nu er der lyd for enden af tunnelen.
Efter flere års uenighed om ansvaret for det dårlige netværk langs skinnerne er DSB og landets fire store teleudbydere blevet enige om at lappe signalhullerne i hele intercity- og lyntogstrafikken. Det skriver Politiken torsdag.
Inden udgangen af 2012 forventer DSB, at mobil- og internetforbindelser vil være stabile i omkring 100 IC3- og IR4-togsæt.
- For det første vil kunderne opleve en bedre talekvalitet, og forbindelsen vil ikke blive hakket over. Det bedre signal i toget vil også betyde, at de kan få stabil adgang til internettet.
- Det gode ved aftalen er, at vi gør det her med alle teleoperatører og med alle togsæt, siger Claus Klitholm, underdirektør i DSB Kommerciel, til Politiken.
Han oplyser, at DSB vil investere 60-70 millioner kroner i såkaldte repetere, der bliver sat op på indersiden af både IC3-, IR4 og IC4-tog for at forstærke mobilsignalet fra masterne langs skinnerne.
At det ikke er gjort for længst, skyldes, at der på mange strækninger slet ikke har været noget signal at forstærke.
- Det har været svært at finde en løsning, men vi har nu en fælles forståelse og er tæt på at kunne lukke den fulde aftale, siger Claus Klitholm.
Netdækningen har været ringe så længe, at passagererne har indrettet sig efter den, fortæller talsmanden for pendlerne mellem Trekroner og København, Poul Struve Nielsen.
- Jeg er efterhånden så vant til den dårlige forbindelse. Men det er da et voldsomt irritationsmoment. Mellem Roskilde og København mister jeg forbindelsen tre gange, så vi kan da kun være tilfredse med, at der kommer forbedringer, siger han.
/ritzau/