DSB har i årets første tre måneder aflyst historisk få fjern- og regionaltog, ligesom rekordmange tog ruller ind på stationerne til tiden, oplyser selskabet.
Dermed går DSB ind til forhandlingerne om en ny kontrakt med Transportministeriet med bedre kort på hånden end tidligere.
I første kvartal af 2014 kørte 96,2 procent af DSB's fjern- og regionaltog til tiden, hvilket er en forbedring i forhold til samme periode sidste år, hvor 94,4 procent af togene kørte ind på perronerne til tiden.
Samtidig er 99,3 procent af de planlagte afgange blevet afviklet. I første kvartal 2013 var det tilsvarende tal 98,9 procent.
Den positive udvikling glæder Tony Bispeskov, trafikinformationschef i DSB.
- Den højere rettidighed og færre aflyste tog viser, at DSB præsterer bedre og bedre inden for de rammer, vi har at køre tog inden for. Det er lykkedes at præstere så godt til trods for blandt andet ældre sikringsanlæg og materiel, der også kan drille, siger han i en pressemeddelelse.
Ifølge den nuværende aftale mellem Transportministeriet og DSB, som udløber ved udgangen af året, skal 90 procent af togene køre til tiden. Et tog tæller som forsinket, hvis det er forsinket med over seks minutter. Samtidig skal 99 procent af de planlagte afgange afvikles.
Den positive udvikling i DSB kommer dog efter en årrække, hvor DSB har haft problemer med at overholde målene i kontrakten.
Ritzau skrev i slutningen af 2013, at kun gennemsnitligt 89,5 procent af afgangene i perioden fra 2004 til 2012 blev afviklet med under seks minutters forsinkelse, mens 98,3 procent af afgangene blev afviklet uden aflysninger.
I den kommende tid skal DSB og Transportministeriet forhandle en ny kontrakt, og transportminister Magnus Heunicke (S) har blandt andet nævnt som en mulighed, at definitionen for, hvornår et tog er forsinket, skal sættes ned til tre minutter fra seks.
/ritzau/