Skolelæreres ører lider ingen skade af støjen i klasseværelset.
Men alligevel slider det både på stemmebåndene og psyken at trænge igennem lydmuren, viser et nyt forskningsprojekt fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og Lunds Universitet.
- Det er selvfølgelig fint, at lærerne ingen skader får. Men de skal tale igennem en baggrundsstøj, som ligger betydeligt højere end deres egen stemme, og det belaster, også mentalt, siger ekspert i skoleuro cand.psych. Per Kjeldsen fra den pædagogiske tænketank Sophia.
Han henviser til, at lærerens stemme typisk ligger på 50 decibel, og dermed er der langt til klasseværelsernes gennemsnitlige støjniveau på 72 decibel, sådan som forskerne måler sig frem til.
Ifølge Per Kjeldsen er det endnu sværere for eleverne at få ørenlyd, for deres stemmer ligger indtil 8.-9. klasse omkring 10 decibel lavere end lærerens.
- Forestil dig en elev på første række, med ryggen mod de andre, tale en klasse op, siger Per Kjeldsen.
Han frygter, at den kommende skolereform vil belaste både lærere og elever yderligere, fordi skoledagen bliver længere.
- Lærere og elever skal være længere tid på skolen, og dermed får de ikke de pauser fra støjen, som de gør i dag, siger han.
Den nye undersøgelse bygger på støjmålinger og test blandt 35 lærere på syv skoler.
Forskerne har målt støjen i almindelige undervisningstimer som dansk, historie og matematik samt foretaget enkelte målinger ved indendørs gymnastikundervisning. Her steg støjen med 6,6 decibel, men den lå under grænseværdien på 85 decibel.
- Vi har benyttet en målemetode, der er mere valid, end man tidligere har anvendt til at måle støjniveauet i den pædagogiske branche, siger Jesper Kristiansen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
/ritzau/