Annonce
Indland

Ekspert: Ingen nem løsning på kuldsejlede it-systemer

Arbejdsskadestyrelsens dyre it-system Proask bliver skrottet. Regningen har lydt på over 200 millioner kroner. Men Proask er kun én i en lang række af offentlige it-systemer, der koster mange danske skattekroner for efterfølgende at blive droppet.

Professor i softwareudvikling fra IT-Universitetet i København, Søren Lauesen, har ikke et bud på en løsning på de mange problemer med de offentlige it-systemer.

Der findes nemlig ikke en entydig forklaring på de mange fejlslagne systemer, fortæller it-eksperten. Der er mange årsager.

Han forklarer, at en af grundene, til at eksempelvis Rigspolitiets omstridte it-system Polsag blev droppet i 2012, var, at gevinsten ved systemet ikke var klar.

- Hovedårsagen til, at det blev kasseret var, at man ikke havde gjort sig klart, hvad politiet skulle få ud af systemet, og hvilke gevinster det skulle give, siger han og fortsætter:

- Men man kunne konstatere, at det ville blive fem gange så dyrt at køre med det nye system som det, man havde, og ingen kunne fortælle, hvad man fik for pengene.

Et andet eksempel er den digitale tinglysning, hvor overgangen til systemet betød flere måneders dyr ventetid for boligejere i efteråret og vinteren 2009.

- Den elektroniske tinglysning væltede blandt andet, fordi man ikke havde sat sig ind i brugerens behov. De havde ikke sat sig ind i, hvem brugeren var. Brugeren var ejendomsmæglere og advokater, og de kunne ikke finde ud af at bruge systemet - det var uforståeligt, siger it-eksperten.

Men det er ikke kun det offentlige, der har problemer. Ifølge Søren Lauesen har private virksomheder nøjagtigt det samme problem.

- Det er noget, der gælder i hele it-branchen. Systemerne har det med at vokse - både i tid og penge - fordi der er så mange ting, man ikke har tænkt på. Og så kommer kunden og leverandøren op og skændes.

Ifølge Søren Lauesen begynder problemerne til tider allerede ved udbudsfasen, hvor det offentlige ofte har urimelige og unødvendige krav.

- Kunden vurderer om leverandøren har sagt ja til alt til det, han skal levere. Hvis der er en leverandør, der siger nej til noget, så bliver han vraget af kunden. Derfor siger alle leverandørerne ja til det hele. Også selvom det er urimelige krav, der ikke altid kan opfyldes.

Sagsbehandlingssystemet Proask blev startet op i 2008 og droppet i 2014. De samlede omkostninger er opgjort til omkring 283 millioner kroner.

/ritzau/

Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Politik

Lollik bliver spidskandidat

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Politiet opfordrer før Dølle: - Lad være med det

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Dølle

Claus gjaldede: Er I liderlige? Og endte på landsdækkende tv

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Lolland

Ingen parterapeut: Minister afviser at løse byrådskrise

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Sport

Langt fra dansk rampelys har Mike fra Maribo høstet store trofæer

Sport

Chok dagen efter semifinaleplads: NFH skal have ny træner i 2025

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt