DSB's rejsekort har været fire år forsinket, og det har kostet op mod to milliarder kroner.
DSB's rejsekort har været fire år forsinket, og det har kostet op mod to milliarder kroner, skriver Ingeniøren.
Da DSB mandag offentliggjorde årsrapport for 2012, var det første gang, DSB selv satte pris på rejsekortet: En milliard kroner.
Men da DSB selv ejer 50,5 procent af aktierne i det bagvedliggende Rejsekort A/S, må den samlede pris for rejsekortet anslås at være godt to milliarder kroner.
Det mener Henning N. Jensen, konsulent og mangeårig ekspert, som kender til hele rejsekort-forløbet.
- Rejsekortet er en klar skandale, næsten på højde med IC4-togene. Og at man ikke har kunnet få et konkret svar fra DSB på, hvad kortet har kostet selskaber, er jo dybt rystende, siger han til Ingeniøren.
Ifølge Ingeniøren viste en rapport fra analysefirmaet Gartner allerede i 2010, at økonomien bag rejsekortet er forrykt. Ingeniøren kunne desuden afsløre, at Transportministeriet i to år forsøgte at dække over rapportens konklusioner og efterfølgende bevidst forsøgte at nedtone rejsekortets dårlige økonomi ved at lave et resume af rapporten, der undlader væsentlige konklusioner.
Henning N. Jensen, der er konsulent hos Pluscon, der rådgiver om betalingskort og betalingsmuligheder, er chokeret over håndteringen af sagen. Han har fulgt rejsekortets historie tæt.
Og at man ikke har kunnet få et konkret svar fra DSB på, hvad kortet har kostet selskabet, er jo dybt rystende, siger han til Ingeniøren.
Henning N. Jensen mener desuden, at der er lang vej endnu, før rejsekortets fordele fremstår klart. Som det er nu, er det for svært at gennemskue, hvilke rabatordninger som gælder ved rejsekortet, og hvad den reelle pris på en rejse, bliver.