Annonce
Indland

Evaluering afslører fortsatte problemer med akuttelefon

Siden Region Hovedstaden ved årsskiftet erstattede lægevagten med den nye akuttelefon og hyrede ekstra sygeplejersker til at besvare opkaldene fra patienter, er ventetiden på den nye tjeneste fortsat med at stige.

Det afslører en ny evaluering af akuttelefonen, som Radio24syv har fået indblik i.

Evalueringen viser, at Region Hovedstadens borgere måtte vente helt op til 48 minutter på at komme igennem til akuttelefonen i den forgangne weekend.

Det er det højeste niveau siden akuttelefonens første uge i januar.

- Det er ikke tilfredsstillende, skriver Region Hovedstaden ifølge radiostationen i evalueringen.

Heller ikke formanden for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), er tilfreds med resultatet.

- Det er selvfølgelig ikke godt nok. Vi skal have ventetiderne ned, så den her akutfunktion kan blive en succes, og det kigger vi på nu, siger hun til Radio24syv.

Region Hovedstaden vil nu ansætte endnu en række sygeplejersker for at sikre mindre ventetid.

- Hvis vi hyrer fem til 10 ekstra sygeplejersker, bør det ikke koste mere end fem millioner kroner ekstra om året, siger Sophie Hæstorp Andersen.

På regionsrådsmødet i Region Hovedstaden tirsdag aften siger Hæstorp Andersen ifølge Politiken, at det skal analyseres til bunds, "hvordan vi kan gøre det bedre".

Det er allerede blevet aftalt at evaluere hele forløbet omkring oprettelsen af 1813-ordningen, men tirsdag aften kræver flere af partierne i Region Hovedstaden, at der bliver tale om en uvildig undersøgelse, skriver politiken.dk.

Det gælder blandt andre De Konservatives Lene Kaspersen og Finn Rudaizky fra Dansk Folkeparti.

Akuttelefonen havde til hensigt at spare Region Hovedstaden for 15 millioner kroner om året, men for en måned siden afsatte regionen en buffer på netop 15 millioner kroner for at sikre mindre ventetid.

Regionens målsætning med akuttelefonen er, at 90 procent af opkaldene skal igennem til en sygeplejerske inden for tre minutter. I uge 5 skete det kun i 23 procent af tilfældene, viser evalueringen.

Omvendt fik 90 procent af borgerne en læge i røret inden for fire minutter ved opkald til lægevagten i 2012 og 2013, viser tal fra Lægeforeningen.

/ritzau/

Annonce
112

22-årig sigtet for drabsforsøg efter knivstikkeri

Indland

Datatilsynet med alvorlig kritik i sag om nedbrud af NemID

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Annonce
Annonce
Lolland

Snart ryger de ud: - Jeg synes, det er lidt diskriminerende

Lolland

Basse, kaffe og politisk debat: Nu er det i gang

Udland

Trump kendt skyldig: Ingen er hævet over loven

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele

112

55-årig sigtet for voldtægt af ung kvinde: Nu har retten talt

Guldborgsund

Efter tronskifte: Nu melder kongehuset ud om lokal protektion

Guldborgsund

Stor redningsøvelse ud for Gedser