Annonce
Indland

FAKTA: Nye elektriske tog skal forkorte rejsetiden

IC5-togene skal sikre bedre komfort, og alle produkter og materialer i togene er miljømærkede. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Alstom, som skal levere de nye IC5-tog, har produceret en 1:1 skalamodel af den nye elektriske togmodel.

De elektriske IC5-tog er nu et skridt tættere på at køre på danske togskinner.

Designprocessen af togmodellen er nu nået så langt, at leverandøren Alstom har produceret en 1:1 skalamodel. Når designet bliver endeligt låst, er IC5-togene klar til at komme i produktion.

Det meddeler DSB i en pressemeddelelse fredag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Her er, hvad man kan forvente af de nye IC5-tog:

* Aftalen mellem DSB og togproducenten Alstom lyder på, at der vil blive leveret 100 IC5-togsæt. De forventes at blive leveret løbende mellem 2025 og 2029.

* IC5-togene skal erstatte IC3-, IC4-, IR4- og Øresundstogene, som udfases løbende. Derudover vil de køre som både InterCity-, InterCityLyn- og regionaltog.

* Tophastigheden for det nye elektriske tog vil være 200 kilometer i timen. Desuden har den 7950 hestekræfter. Til sammenligning har et IC3-tog 1870 hestekræfter.

* DSB har døbt toget IC5, da det har fem vogne, og fordi navnet ligger i forlængelse af IC3 og IC4.

* Der er 300 siddepladser i ét IC5-tog.

* Flere af vognene har lav indstigning, og hvert togsæt har tre toiletter, hvoraf ét af dem er kørestolsvenligt.

* Derudover er der plads til cykler og barnevogne samt endnu flere pladser til opbevaring af bagage end i de eksisterende tog.

* Materialerne i de nye togsæt er alle hentet i dansk designtradition. De byder blandt andet på lys ask og sædestof med høj andel af uld. Det skal sikre, at sæderne undgår miljøskadelig overfladebehandling.

* Alle produkter og materialer i IC5-togene er miljømærkede. Op til 96 procent af toget kan genanvendes.

* IC5-toget har desuden flere skærme end de nuværende tog, som DSB benytter. For kunderne betyder det, at der bliver bedre mulighed for information om toget og trafikken.

* De nye el-togsæt er bygget op om produktionsplatformen Coradia Stream, som allerede er i passagerdrift i blandt andet Holland og Italien.

Kilde: Pressemeddelelse fra DSB

/ritzau/

  • Pressemøde med DSB og Alstom om IC5
    IC5-togene skal sikre bedre komfort, og alle produkter og materialer i togene er miljømærkede. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Trafik

Spektakulært syn: Gaffeltruck væltet på motorvejen

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle