Ny frisk luft til byerne via filtre på private dieselbiler er endt som et flop. Kun 800 af over 300.000 dieselbiler har trods trussel om afgift købt et filter.
Regeringens forsøg på at få danskerne til at montere partikelfiltre på flere hundredetusinde dieseldrevne personbiler er endt som en fiasko.
Filtrene skulle gavne miljøet og formindske den farlige partikelforurening, som hvert år er skyld i tusindvis af sygedage og mange dødsfald.
Selvom regeringen for knap et år siden vedtog en afgift for at få fart i filtrene, så har kun 806 ud af 317.000 dieselpersonbiler fået påsat et partikelfilter. Det viser et svar fra skatteministeren.
Kun én ud af hver 400 ejere af dieseldrevne personbiler har dermed fulgt ønsket fra regeringen. I VKO's skatteaftale sidste år pålagde de dieselbiler uden filter en årlig miljøafgift på 1000 kr. for at presse folk til at påmontere et partikelfilter til en pris på 7-8000 kroner.
Daværende skatteminister Kristian Jensen (V) oplyste i oktober sidste år til Folketinget, at han forventede en positiv effekt på miljøet, når afgiften fik dieselbilejere til at eftermontere et filter.
Men et massivt flertal vælger altså i stedet at betale miljøafgiften.
- Problemerne med farlig partikelforurening er alvorlige og rammer mange mennesker. Men VKO-udspillet har ikke hjulpet én eneste dansker til at hoste mindre, siger den socialdemokratiske skatteordfører Nick Hækkerup og fortsætter:
- Afgiften er bare endt som en pengemaskine. Regeringen har brugt miljøet som et skalkeskjul for at pålægge bilisterne en ekstra afgift, som ikke gavner miljøet overhovedet.
Ifølge OECD's seneste miljøevaluering er en million danskere dagligt udsat for uacceptabel dårlig luftkvalitet.
Statens Institut for Folkesundhed har vurderet, at 3.400 danskere dør for tidligt på grund af luftforurening, som også skønnes at koste to millioner årlige sygedage.
/ritzau/