Flere patienter søger erstatning end førhen trods af, at intet tyder på, at deres sikkerhed er blevet ringere.
Der er ikke noget, som tyder på, at sikkerheden er blevet forringet for patienterne i det danske sundhedsvæsen. Danskerne er bare blevet bedre til at søge erstatning, vurderer Beth Lilja, der er sekretariatschef i Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
Hun reagerer på en ny opgørelse fra Patientforsikringen, der viser en kraftig stigning i antallet af anmeldte patientskader. En stigning, der sidste år kostede staten 586 millioner kroner i erstatninger.
- Det handler om, at der er flere danskere, der bliver opmærksomme på, at de har mulighed for at få erstatning. Desuden er sundhedsvæsnet blevet bedre til at informere danskerne om, at de kan søge erstatning, siger Beth Lilja.
Antallet af danskere, der anmelder skader til patientforsikringen, er steget voldsomt det seneste år. Beth Lilja tror dog, at der vil komme endnu flere erstatningskrav fremover.
- Jeg tror ikke, vi har set toppen endnu. Der er flere patienter, som hvis de ansøgte, kunne få erstatning. Danskerne har for alvor fundet ud af, at det er deres ret at søge erstatning, siger Beth Lilja.
Hun understreger, at Danmark - set i forhold til udlandet - har haft ret lave erstatningsbeløb.
- Der er lavet undersøgelser, der viser, at andre lande har langt større erstatninger. Den størrelsesorden ser man ikke i Danmark. Hvis alle konsekvent søgte erstatning for alt, de var ude for, så ville det være et meget større beløb, der ville komme til udbetaling, siger Beth Lilja.
/ritzau/