De meget synlige milliardærer Elon Musk med Tesla-bilerne, Jeff Bezos med Amazon-forretningen og Mark Zuckerberg med Facebook er blandt verdens allerrigeste.
De har milliardformuer på mellem 100 og 200 milliarder dollar.
Men en mere anonym mand er rigere end de tre amerikanere, som er henvist til pladserne to, tre og fire på magasinet Forbes' liste over verdens rigeste.
Det skifter, som årene går. For nogle år siden var Bezos den rigeste. Så var det Musk.
På Forbes-listen i midten af februar er det franskmanden Bernard Arnault.
Eller rettere "Bernard Arnault & familie", som der står ud for 1-tallet på milliardærlisten.
Han fylder den 5. marts 75 år og har igennem årene samlet en formue på 222 milliarder dollar, over 1500 milliarder kroner.
Det er næsten 20 milliarder dollar mere end Musk på andenpladsen.
Arnault har tjent sine penge på noget, de fleste kan forbinde med Frankrig.
Han er grundlægger af konglomeratet LVMH. Han er også bestyrelsesformand og topchef.
Han grundlagde det i 1987 ved at fusionere modehuset Louis Vuitton med Moet Hennessy, en tidligere fusion mellem champagneproducenten Moët & Shandon og Hennessy cognac.
Så der står Frankrig over det hele på LVMH med 75 brands, herunder Louis Vuitton, Christian Dior, Dom Perignon og Tag Heuer.
Rigmanden blev født i Roubaix i en katolsk familie, hvor børnene blev sendt til klaverundervisning og i gode katolske skoler.
Faderen havde en ingeniørvirksomhed. Bernard Arnault blev også uddannet ingeniør, hvorefter han begyndte i sin fars byggevirksomhed.
Men sønnen gik senere andre veje.
I 1984 købte han Boussac, en berømt, men skrantende tøjkoncern med flere brands i sin kurv, herunder House of Dior.
Han udviklede effektivt, men også brutalt Boussac til en god forretning, og derfra tog det fart for ham. Tre år senere skabte han LVMH.
For nogle år siden udnævnte Forbes ham som en af verdens 100 bedste nulevende forretningsfolk. I et interview fortalte han lidt om, hvad der har givet ham succes.
Tænk langsigtet:
- Når vi diskuterer et brand, siger jeg altid, at min bekymring er, hvordan det vil være om fem eller ti år. Ikke om det er profitabelt om seks måneder.
- Jeg husker, at jeg i 1991 for første gang kom til Kina. Jeg kom til Beijing og så ingen biler, kun cykler. Ingen høje bygninger. Bnp var fire procent af det, det er i dag. Men jeg besluttede at åbne vores første Louis Vuitton-butik i Kina. I dag er Louis Vuitton det største luksusbrand i Kina og i verden.
Tænk kreativt:
- Den værdi, vi har udviklet i gruppen (LVMH, red.) over tid, er en total dedikation til kreativitet, kvalitet og iværksætteri. Jeg siger tit til mit hold: Opfør jer, som var vi en startup. Vær ikke så meget på kontoret.
- Du skal bruge idéer, men idéer er kun 20 procent. Udførelse er 80 procent.
Arnault er gift med Hélène Mercier, hans anden kone.
Han har fem børn, der ifølge Forbes alle arbejder i LVMH.
/ritzau/