Hvis den danske bilpark var bare ét år yngre, ville op mod 30 mennesker om året undgå at blive dræbt ved trafikulykker.
De ville slippe med at blive kvæstet i de samme ulykker, hvis de kørte i en nyere bil, for bilens alder har stor indflydelse på personskadernes omfang.
Det er ifølge Politiken en af konklusionerne i en rapport fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), som bliver offentliggjort torsdag.
I de seneste år er den danske bilpark blevet ældre. I 2011 var der et rekordstort salg af nye biler, men i årene forinden var der en grad af krisestemning over bilsalget, og derfor er bilerne i Danmark i gennemsnit blevet næsten et år ældre fra 2004 til 2010.
Seniorforsker Tove Hels fra DTU peger på følgerne af bilens alder som den vigtigste konklusion i rapporten.
- Intuitivt har man en fornemmelse af, at det betyder noget, om man kører i en ny eller gammel bil, men at effekten er så stor, er det mest markante i rapporten, siger Tove Hels til Politiken.
Forskerne bag rapporten har opstillet forskellige scenarier:
- Vi har kigget på alle de uheld, der skete i 2010 og har sagt: Hvad nu, hvis alle uheld var sket med helt nye biler, altså fra 2010, med de samme førere og de samme uheldssituationer.
- Så ville vi kunne have sparet 50 dræbte; det er et meget markant resultat, siger Tove Hels.
Det er nok ikke realistisk, at alle biler med ét slag bliver forvandlet til nyeste årgang, men mindre skridt vil efter DTU-forskernes opfattelse også have en effekt.
- Vi opstillede et andet scenarie, hvor alle biler er ét år yngre end nu. Vi så på alle uheld fra 2004 til 2010, igen med de samme førere og de samme situationer, og det ville spare 30 procent af de dræbte, siger Tove Hels.
Rapporten fra DTU ser ikke på, hvorfor uheldene sker, men udelukkende på følgerne af dem.
/ritzau/