En plan for hurtigtog mellem landets fire største byer hænger i en tynd tråd. Det bliver for dyrt at reducere rejsetiden, mener V og DF's trafikordførere.
Regeringens prestigeprojekt for den danske jernbane, som går ud på
at reducere rejsetiden til blot en time på hver af strækningerne København-
Odense, Odense-Århus samt Århus-Aalborg, hænger ifølge Berlingske Tidende i en tynd tråd.
Avisen skriver, at den såkaldte timemodel, der ellers er principgodkendt af et bredt flertal i Folketinget, bliver undsagt i en ny trafikbog, som Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen udgiver 2. november. Også Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen trækker i nødbremsen.
Kritikken går på, at det simpelthen bliver for dyrt at gennemføre sidste etape
af projektet mellem Odense og Århus. Det forudsætter nemlig store
milliardinvesteringer i mindst en ny broforbindelse over Vejle Fjord men måske også i en tredje Lillebæltsforbindelse.
Derudover skal der postes andre milliarder i at udrette de snoede banestrækninger i Trekantsområdet.
Og de mange investeringer vi ifølge Venstres trafikpolitiske ordfører blot komme en lille del af befolkningen til gode, da timedrift kun kan opnås, hvis togene kører uden stop mellem de to byer.
- For mig er det ikke acceptabelt, at vi investerer mange penge i en banestrækning og samtidig afskærer en stor del af befolkningen fra at benytte den, siger Kristian Pihl Lorentzen til Berlingske Tidende.
- Togene skal også standse i byen som Vejle og Fredericia. Det er ike bare små flækker, men store knudepunkter i min verden, siger han.
Samtidig siger Dansk Folkepartis Kim Christiansen, at der kun er én rigtig løsning:
- Det er en Kattegatbro, hvor rejsetiden i tog mellem København og Århus bliver en time, siger Han til Berlingske Tidende.
/ritzau/