Sms'er eller e-mails fra offentlige myndigheder er fuldt lovlige. Men kun hvis borgeren har sagt ja, fastslår Datatilsynet. Indenrigsminister er tilfreds.
"Husk din aftale i ambulatoriet den 20. september klokken 10", eller "vi har indsat kontanthjælp på din konto".
Det offentlige må gerne sende påmindelser og servicebeskeder via sms eller e-mails, fastslår en afgørelse fra Datatilsynet. Også selv om meddelelserne indeholder fortrolige eller følsomme oplysninger.
Datatilsynet har siden foråret undersøgt sikkerhedskravene til offentlige myndigheders kommunikation med borgerne.
Undersøgelsen blev sat i gang, fordi Datatilsynet dengang mente, at oplysninger om for eksempel sygehusafsnit kunne regnes som personfølsomme. Men ifølge den nye afgørelse er det ikke tilfældet, og dermed er de moderne kommunikationsmidler reddet.
Til stor glæde for regionerne, som tidligere har vurderet, at de kan spare mindst 50 millioner kroner om året ved at huske patienterne på deres aftaler, så der ikke bliver spildt tid på udeblivelser.
Også sundhedsminister Bertel Haarder (V) er tilfreds med afgørelsen. Han var parat til en lovændring, hvis Datatilsynets afgørelse ikke var faldet ud til fordel for sms'er og e-mails.
- Det er en sejr for den sunde fornuft. I et moderne samfund kan vi ikke leve med den slags forbud. Sms eller mail letter livet for både borgere og de ansatte, og det sparer penge, siger Bertel Haarder i en pressemeddelelse.
Ifølge afgørelsen må det offentlige kun benytte servicebeskederne, hvis borgeren har givet sin tilladelse.
/ritzau/