Kommuner og de fem regioner svarer både hurtigt og præcist på mail med spørgsmål om adresse og åbningstid. Styrelser og ministerier har sværere ved det.
Hvert femte ministerium svarer slet ikke på helt enkle spørgsmål via mail om den nøjagtige adresse og åbningstid. Endnu værre står det til i styrelser og andre statslige institutioner, hvor en tredjedel ikke svarer. Det viser en ny undersøgelse af svartider i det offentlige gennemført af forskere fra Copenhagen Business School - Handelshøjskolen i København.
Bag undersøgelsen står blandt andre professor Kim Normann Andersen. Han undrer sig over holdningen i de offentlige institutioner.
- For ministerier og styrelser er karakteren: Forbedring ønskes. Det går ikke helt godt holdt op mod, hvor meget vi hører om, at digitaliseringen skal være i front herhjemme, siger Kim Normann Andersen.
Forskerne har i en mail udgivet sig for at være et firma, der skal hente en pakke. Derfor spørger firmaet om den offentlige myndigheds præcise åbningstid og beliggenhed. Ud over de manglende svar fra hver femte ministerium og hver tredje styrelse er der også problemer med at svare helt præcist.
- Ministerier og styrelser svarer typisk kun med adresse, mens de ikke oplyser om åbningstider. Holdningen synes at være, at folk selvfølgelig godt ved, hvad adressen er på et af de 19 ministerier, siger Kim Normann Andersen.
Han vil ikke afsløre, hvilke ministerier der aldrig svarede på henvendelsen, men tilføjer, at der kom svar fra både stats- og finansministeriet.
I landets 98 kommuner og fem regioner kom der svar på alle spørgsmål. Nogle gav endda ekstra service.
- De svarer præcist og hurtigt og er klar med koordinater til gps'en, så varevognen kan finde vej. I nogle tilfælde bliver der svaret sent om aftenen, når vi har stillet spørgsmålet efter normal åbningstid, siger Kim Normann Andersen.
Han tilføjer, at Danmark samlet set ligger pænt sammenlignet med tilsvarende undersøgelser i New Zealand og Australien.
/ritzau/