Annonce
Indland

IC4 må igen sænke farten når bladene falder af træerne

DSB har opgivet håbet om at få IC4 til at køre med fuld fart gennem dette efterår. Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO/arkiv

DSB har opgivet håbet om at få IC4 til at køre med fuld fart gennem dette efterår.

Også i år kommer IC4-togene til at køre gennem efteråret med sænket hastighed.

Det oplyser DSB, som ellers havde håbet på at få togene godkendt til at køre med fuld hastighed over de nedfaldende blade.

- IC4-togene vil i løvfaldsperioden fra den 1. oktober til den 30. november køre med en hastighedsreduktion, hvor maksimumhastigheden vil være 140 km/t, skriver DSB i en mail til Ritzau.

DSB måtte også køre med nedsat hastighed sidste efterår. Fartbegrænsningen skyldes en hændelse i efteråret 2011, hvor et IC4-tog kørte forbi et rødt stopsignal.

Havarikommissionen konkluderede i august 2013, at IC4-togene har problemer på glatte skinner, der ikke ses hos andre togtyper, men at toget havde bremset efter de gældende forskrifter.

Det fik Trafikstyrelsen til at give DSB permanent tilladelse til at fragte passagerer med IC4, som efter hændelsen havde kørt på en midlertidig tilladelse.

Godkendelse havde dog den væsentlige begrænsning, at tophastigheden skulle sænkes fra 180 til 140 kilometer i timen i løvfaldsperioden.

Den begrænsning forventede DSB dengang at have elimineret inden det næste efterår, som nu står for døren, men det er altså ikke lykkedes.

Trafikstyrelsen krævede dengang dokumentation for togets bremseevne på glatte skinner, og det krav har DSB altså ikke kunnet opfylde.

- De tekniske tiltag, vi har lavet, gør, at vi mener, at det vil vise sig, at de bremser lige så godt som alle andre tog, forklarede direktøren for DSB Vedligehold, Steen Schougaard Christensen, dengang til Ritzau.

Fartbegrænsningen betyder, at de særlige LynX-afgange, som DSB kører fire gange dagligt mellem Aarhus, København og Københavns Lufthavn med IC4, får ændrede afgangs- og ankomsttider samt længere rejsetid.

Samtidig vil afgangene fra Aarhus mod København ikke standse i Odense i denne periode.

Ændringen betyder desuden, at fire regionaltogsafgange vil blive påvirket "i mindre grad".

IC4 kører også som regionaltog i Jylland og på Sjælland, men her kommer hastigheden ikke over 140 kilometer i timen, og derfor er køreplanen upåvirket.

  • DSB har opgivet håbet om at få IC4 til at køre med fuld fart gennem dette efterår. Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO/arkiv
Annonce
112

Bedsteven til 33-årig tiltalt for Meng-drab: Det plejede vi at lave sammen

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

Annonce
Annonce
112

Afsløret ved færgen: Bæltetaske førte til opsigtsvækkende fund

Lolland

Frygter store konsekvenser: - Det er nogle helt uhyrlige besparelser

Guldborgsund

Igen, igen, igen: Indsætter togbusser

112

Bedsteven til 33-årig tiltalt for Meng-drab: Det plejede vi at lave sammen

Nykøbing

Nu kan du få leveret joints hjemme hos dig selv

112

Kvinde fra Rødby knaldet på massageklinik

Guldborgsund

Ændrer i sidste øjeblik: "Jeg har fået en god ide"

Gedser

Frustreret over manglende svar: Vi er klar til at gå langt

112

Kraftig røg fra hus: Dyr reddet levende ud

Sport

Styrker målmandsteam med ung keeper fra GOG

Indland

Hidtil usete gps-forstyrrelser blev registreret på Bornholm i maj

Lokal nyt

Sænker lokale elpriser igen: Så meget er de faldet siden energikrisen

Lolland-Falster

"Jeg bliver gal over at se, hvor få penge der afsættes"

Erhverv

Det koster at åbne nyt: Millionunderskud i første regnskab

Lolland

Kommer med opfordring til konge-besøg på Lolland: - Det er kæmpestort

Politik

Regeringen vil booste iværksætteri med lempet skat og mere kapital

Annonce
Annonce
112

Grotesk udvikling i sag om kollegie-knivstik

112

Udsat for vold i tog af kvinde fra Falster

Indland

Regeringen vil kræve beredskabsplaner i over 200 virksomheder

Guldborgsund

Byrådsmedlem skifter til nystiftet liste: - Vi er til for borgerne

Lolland

Lukker projekt: Det kan de fandeme ikke være bekendt

Sport

Lokal skytte på vej til Para-OL i Paris

112

Det blev en dyrere tur til Danmark end planlagt