Eyvind Vesselbo (V) blev valgt ind i folketinget et halvt års tid efter oliekatastrofen i 2001. Lige siden har han været partiet Venstres miljøordfører. Han mener, at Danmark burde ofre mere på at forebygge uheld til søs, som enten skaber en oliekatastrofe, som man så for ti år siden, forhindre at skibe kommer ud af kurs og går på grund eller påsejler nogle af vores mange broer.
- Lige efter jeg blev valgt til Folketinget i november 2001, satte jeg kraftigt fokus på området for at forsøge at hindre, at der fremover skulle ske stor skade på miljø, natur og mennesker ved lignende ulykker. Men selv om der er sket noget, er der ikke sket nok, siger han.
Der er kommet struktur på overvågningen af sejladsen i de danske farvande, men en mere tæt overvågning og lodspligt, som Eyvind Vesselbo gennem alle årene har ønsket, er ikke indført.
- Hvis der sker en katastrofe, er det ikke bare et naturmæssigt problem. Det vil også blive et kæmpe økonomisk problem at få ryddet op bagefter, hvis to store russiske tankskibe for eksempel kolliderer. De mest sårbare områder i de danske farvande, der hvor der er mange gennemsejlinger tæt ved land, for eksempel ved Kadetrenden, der kunne jeg godt tænke mig, at der døgnet rundt lå nogle overvågningsskibe, som hele tiden holdt øje med skibstrafikken, siger Eyvind Vesselbo.
Trods en kystlinje på mere end 7.000 kilometer har Danmark ikke fast patruljering langs de mange kyster. Ligesom vi heller ikke har en kystvagt, som det kendes fra blandt andet USA. Eyvind Vesselbo har tidligere foreslået, at Marinehjemmeværnet skulle være havets vagthunde.
- Men ideen blev afvist af Marinehjemmeværnet, fordi Hjemmeværnet generelt består af personer, som deltager på frivillig basis i fritiden. Men det resulterede dog i, at Marinehjemmeværnet fik flere miljøskibe. Det er ikke nok, at der sidder nogle og holder elektronisk øje med skibene i danske farvande ét sted i Danmark. Det optimale ville være sejlende kontrol skibe, siger miljøordføreren.
- Internationalt har man ikke kunnet blive enige om, hvilken form for kontrol, der skal være på havene, men det forhindrer jo ikke Danmark i at oprette en form for kystvagt.
Eyvind Vesselbo finder det uheldigt, at olieberedskabet i Danmark er delt mellem henholdsvis kommuner og staten.
Den olie, som ligger ude i vandet, er det statens opgave at fjerne. Den olie, som dukker op på en af vores kyster, er det kommunernes opgave at fjerne.
- Det ideelle ville være, at kun én part, gerne staten, have det overordnede ansvar. Selvfølgelig i samarbejde med kommunerne. Jeg har i flere år forsøgt at sætte fokus på, at det er problematisk, at kommunerne, som oftest ikke er velhavende, skal have så stort og tungt økonomisk ansvar. Der har ikke været politisk velvilje på Christiansborg til at lave en mere bæredygtig og samlet beredskabsplan, mener Eyvind Vesselbo.
- Vi skal passe på vores skønne natur. Det værste, der kan ske, er, at naturen bliver udslettet i et område, hvor olien rammer efter et uheld til søs. Det har borgerne ikke fortjent. I takt med flere og flere og større og større skibe i de danske farvande, vokser muligheden også for en ny olie-katastrofe, siger Venstres miljøordfører.