Ifølge ny undersøgelse fra Indenrigs- og Boligministeriet havde 19 procent af børn i 2019 sprogvanskeligheder.
Næsten hvert femte barn på landsplan har problemer med sproget, når de begynder i skole.
Det viser en ny undersøgelse fra Indenrigs- og Boligministeriet.
Nærmere bestemt var det 19 procent af børnene på landsplan i 2019, der havde problemer med deres talesprog på det tidspunkt, hvor de stoppede i børnehave og skulle begynde i skole.
17,6 procent var udfordret på det, der kaldes før-skrift. Det dækker over børns forståelse af ordrim og bogstavers lyde, inden de lærer at stave.
Ministeriets analyse bygger på en sammenligning af de sprogvurderinger, som laves i starten af børnehaveklassen. Den er lavet på tværs af 61 kommuner rundtom i landet.
Undersøgelsens resultater kommer ikke bag på Elisa Rimpler, formand for pædagogernes fagforening, Bupl.
- Tallet overrasker mig ikke. Jeg ved, at pædagoger er eksperter i at udvikle børns sprog.
- Det, der stimulerer børns sprogudvikling, er at sætte ord på hverdagen. Det kræver veluddannede pædagoger. Og god tid. Men det er en mangelvare mange steder, hvor under halvdelen af medarbejderne på stuerne er uddannede pædagoger.
- Så det her er en af konsekvenserne af den måde, politikerne har prioriteret på, siger hun.
Der er ifølge ministeriets undersøgelse stor forskel i kommunerne.
I nogle kommuner er ti procent af børnene sprogligt udfordrede. I andre kommuner er det 30 procent af børnene, der har problemer med deres sprog.
Ifølge ministeriet står det værst til i de kommuner, hvor få børn bliver sprogvurderet, når de er tre år gamle.
De kommuner, hvor dagtilbuddene sprogvurderer den største del af børnene, har samtidig det laveste antal børn med sprogvanskeligheder.
Svaret skal dog ikke findes i test, mener Elisa Rimpler.
- Det er ikke testen i sig selv, der udvikler børnenes sprog. Test er kun et middel til at lave en systematik, siger hun.
- Det handler derimod om pædagoger nok. Vi skal øge andelen i institutionerne, og de skal være gennemgående og være der hele dagen for børnene.