Annonce
Indland

København er klar med letbaneplan

Foto: Charles Platiau /Scanpix

Den kollektive trafik i Hovedstadsområdet skal familieforøges.

Styregruppen bag det københavnske letbaneprojekt, som har deltagelse af Transportministeriet, Region Hovedstaden og 11 kommuner, er klar med en plan for en fremtidig letbane, som skal løbe fra Lyngby i nord til Ishøj mod syd.

- Når man skal med toget fra Herlev til Gladsaxe, skal man i dag ind omkring Københavns Hovedbanegård. Med letbanen får vi en forbindelse på tværs tognettet, som mindsker trængslen og fremmer mobiliteten, siger styregruppens formand, Karin Søjberg Holst (S), som er borgmester i Gladsaxe.

Ifølge udredningen vil banen kunne tiltrække 13-14 millioner passagerer om året og dagligt flytte 4000 ture fra bilen til den kollektive trafik.

- Vi har busser, der kører på strækningen, men vi ved, at folk foretrækker den skinnebårne trafik, fordi den ikke sådan lige bliver omlagt, og der er en vis regelmæssighed i den, fordi den kører i sit eget spor.

Hun forklarer, at letbanen som en slags moderne sporvogn skal indbygges i omfartsvejen Ring 3, som passerer adskillige S-togs-stationer. Dermed vil banen forbinde de forskellige fingre i s-togsnettet, uden at man behøver skabe plads i bylandskabet til nye togskinner.

- S-tog ville formentlig kræve enten højbane eller tunnel, og det koster uforholdsmæssigt meget i forhold til passagerantallet, forklarer borgmesteren.

Den forventede pris letbanen for ligger på 5,2 milliarder kroner, når man regner alle udgifter med.

Mette Olesen, som er ved at skrive en ph.d. om letbaner i samarbejde med COWI og Aalborg Universitet, påpeger, at banerne typisk er en billigere løsning i byerne end at anlægge nye togbaner.

- Letbanen kører som udgangspunkt der, hvor der allerede er etableret infrastruktur. Du skal ikke ud og lave en masse ekspropriationer, forklarer hun.

Samtidig er banen mere integreret i bybilledet end det afskærmede S-tog eller den underjordiske metro.

- Hele idéen med letbanen er, at den kører i gadeplan. Den interagerer med byen, mens en metro kører under jorden uden at have noget med de byrum, den kører igennem, at gøre, påpeger hun.

Foruden København er der også letbaner under opsejling i Aarhus og Odense, mens man i Aalborg er i gang med en forundersøgelse. Mange flere letbaner forventer Mette Olesen dog ikke, at vi vil se i Danmark.

/ritzau/

  • Foto: Charles Platiau /Scanpix
Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Forurening forsinker eftertragtet boligbyggeri

112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

112

Meldte sig selv efter knivstikkeri: Nu er der nyt fra politiet

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år