Regeringen dropper Holland som inspiration, når det drejer sig om kørselsafgifter. Trafikforsker mener, at Danmark selv kan udvikle system inden for fem år.
Danske bilister kan se frem til et mere enkelt system for kørselsafgifter.
Der bliver tale om et system, der ikke nødvendigvis skal kunne udskrive en regning på baggrund af kørselstidspunkt, biltype, bilens alder og andre detaljer, siger skatteminister Troels Lund Poulsen (V) til Berlingske Tidende.
Ministeren udtaler sig på baggrund af, at Hollands transportminister Camiel Eurlings i weekenden slog fast, at planerne om verdens mest avancerede system for kørselsafgifter er opgivet. Det skyldes dels politiske betænkeligheder, dels folkelig modstand.
Troels Lund Poulsen regner ikke længere med, at Danmark skal hente inspiration i Holland til et kommende system for kørselsafgifter.
Den konservative trafikordfører Henriette Kjær støtter skatteministerens udtalelser.
- Vi står fast på en omlægning af bilafgifterne, så det afspejler, hvor meget vi kører, og hvor meget CO2 vi udleder. Jeg er sikker på, at der kommer et intelligent system på et tidspunkt, siger hun.
Ifølge trafikforsker Harry Lahrmann kan Danmark sagtens gå enegang og inden for de næste fem år blive foregangsmand for kørselsafgifter uden at det nødvendigvis skal koste mange milliarder at udvikle det rigtige system.
Lahrmann opfordrer regeringen til straks at gå i gang med at definere, hvad et system for "intelligente kørselsafgifter" skal kunne efter danske forhold.
I januar i år slog daværende transportminister Lars Barfoed (K) dog fast, at regeringen ikke længere går efter at indføre vejafgifter fra 2015. Det er udskudt på ubestemt tid.
/ritzau/