Karaktererne er faldet drastisk for de 9. klasseelever, som aflagde prøve i matematik i 2011, viser nye tal.
Men det er ikke noget, som alarmerer Lærerforeningens formand, Anders Bondo Christensen. Han advarer mod, at man lægger alt for meget i karaktertallene fra et enkeltstående år.
- Selvfølgelig er eleverne i folkeskolen ikke blevet markant ringere til matematik fra det ene år til det andet. Det kan man ikke finde en god forklaring på, siger Anders Bondo Christensen.
- Vi skal selvfølgelig være opmærksomme, hvis det viser sig at være en udviklingstendens, men kun at sammenligne det ene år med det andet giver ikke mening. Hvis det faglige niveau i matematik er faldende, agerer vi selvfølgelig på det, siger han.
Karaktererne i matematisk problemløsning er faldet fra 6,7 til 5,9 og i matematiske færdigheder fra 7,5 til 6,6.
Anders Bondo Christensen mener, at det er "udefrakommende" faktorer, som gør sig gældende.
Det kan være en ekstra teksttung opgave, som betyder, at danskfærdighederne tæller ind, eller det kan være - som man har set en gang tidligere, hvor der var et stort fald i karaktererne i dansk - at opgaven bare har været sværere end normalt.
- Jeg har set, at undervisningsminister Christine Antorini allerede nu snakker om, at man måske skal justere læseplanerne, men det synes jeg er en panikreaktion.
- Lad os nu lige lave analyser af, hvad tallene dækker, og så reagere på det. Jeg går ud fra, at ministeriet graver dybere ind i tallene, siger Bondo.
Han slår fast, at han ikke kan acceptere, hvis det faglige niveau viser sig at være faldende.
- Vi har været bekymret for de massive besparelser, der har været med lavere timetal til eleverne og større klassekvotienter, siger han, og slår fast, at han er klar til at gå ind i en diskussion med ministeren om, hvordan niveauet i Folkeskolen kan højnes.
Mens der er sket et fald i matematikkarakterne, er der sket mindre stigninger i både dansk, engelsk og fysik/kemi.
/ritzau/