Annonce
Indland

Ledelse tog først for alvor fat på 112-problem efter presseomtale

Problemer med mistede opkald til 112 blev omtalt i pressen, før akutberedskab for alvor så på problemet.

Ledelsen i Hovedstadens Akutberedskab har været bekendt med forholdene hos 112-Vagtcentralen, men først da situationen blev omtalt i medierne, tog Akutberedskabet for alvor fat på at håndtere problemerne.

Det fremgår af en redegørelse om køopkald til Region Hovedstadens 112-Vagtcentral.

- Det er mit indtryk, at ledelsen i Akutberedskabet har været bekendt med forholdene hen over sommeren, men man har manglet tilstrækkelig erkendelse af, hvad dette har betydet for medarbejderne og i sidste ende hele Akutberedskabet, skriver lægelig rådgiver Mads Koch Hansen i redegørelsen.

Han er udnævnt som ekstern undersøger af sagen og har fået bistand af Center for Sundhed og Center for HR og Uddannelse i Region Hovedstaden.

Mads Koch Hansen kommer med 17 anbefalinger til bedre brug af akutressourcerne. Blandt dem en vurdering af ledelsesstrukturen.

- Jeg anbefaler, at der laves en overordnet vurdering af, om den ledelsesmæssige tillidskrise kan løses med den nuværende ledelsesstruktur, står der i punkt syv.

Redegørelsen er tirsdag blevet gennemgået i Forretningsudvalget i Region Hovedstaden. Tirsdag i næste uge skal den drøftes i regionsrådet, som skal tage stilling til, hvad og om der skal ske mere i sagen.

Lars Gaardhøj (S), der er formand for Region Hovedstaden, siger, at regionsrådet i næste uge efter hans mening skal give koncerndirektionen "en klar og tydelig opgave".

- Koncerndirektionen skal med en tæt ledelsesmæssig opfølgning sikre, at Akutberedskabets øverste ledelse hurtigt tager de nødvendige initiativer til at genoprette en kultur, der fremmer trivsel, tillid og åbenhed mellem medarbejdere og ledere i 112-Vagtcentralen og andre relevante steder i organisationen, siger han i en pressemeddelelse.

Den 21. august vedtog Region Hovedstadens politikere, at forsinkede opkald til 112 skulle undersøges.

Det skete, efter at Berlingske har kunnet bringe en række artikler om, at tusindvis af opkald går tabt, når alarmopkald viderestilles fra Hovedstadens Akutberedskab til regionens vagtcentral.

En whistleblower kom med en anmeldelse om mistede opkald den 26. december 2019. Koncerndirektionen blev bekendt med det 4. marts 2020.

9. august 2021 blev regionen og koncerndirektionen gjort opmærksom på en stigning i antallet af køopkald i juni og juli.

Annonce
Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Forurening forsinker eftertragtet boligbyggeri

112

Politiet efterlyser vidner til endnu en brand

112

Smadrede rude og blev kørt direkte i fængsel

Indland

Dansk myndighed afblæser gasforsyningskrise

112

Stoppet af politiet: Bilist uden kørekort ville gratis med færgen

Lolland

Lolland er helt i toppen: Intet sted er den grønnere

112

Politiet tog bilen og sigtede kvinden for et hav af forhold

Sport

Niklas Landin stopper på landsholdet

Sport

Markant flere til håndbold: Tilskuerne strømmer ind i den nye hal

112

Familie på gåtur fandt knogle fra Emilie Meng

Vejret

Vink farvel til sommervejr: Nu kommer regnen og blæsten

Indland

Nu er får de ældre anonym samtalelinje

112

Meldte sig selv efter knivstikkeri: Nu er der nyt fra politiet

Politik

S-politiker med fortid på Falster trækker sig efter "Den sorte svane"

Indland

It-forsker opfordrer Ticketmaster-brugere til at skifte kode

Annonce
Annonce
Lolland

Skimmelsvamp sender 180 væk: De er begejstrede over løsning

Madens Folkemøde

Hun er særdeles tilfreds: - Jeg kan slet ikke finde på noget dårligt at sige

Udland

Brandmand mister livet i redningsaktion under sydtyske oversvømmelser

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Guldborgsund

Socialbevidst kok er ny forpagter på familiecamping

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år