En tredjedel af landets virksomheder har lavet regler for medarbejderes brug af Facebook.
Som med alkohol- og rygepolitik er det blevet udbredt, at virksomheder laver retningslinjer for, hvordan ansatte må ytre sig på Facebook, skriver Politiken lørdag.
En tredjedel af landets virksomheder har således lavet regler for de ansattes adfærd på sociale medier, og en anden tredjedel har i sinde at gøre det samme.
Det viser den hidtil største undersøgelse af erhvervslivets brug af sociale medier, "Social Media Factbook".
- Jeg tror desværre, at retningslinjerne bliver lavet for at give medarbejderne mundkurv på snarere end at motivere dem til at deltage konstruktivt på de sociale medier til gavn for virksomheden, siger Jan Futtrup Kjær, undersøgelsens ophavsmand.
Servicegiganten ISS er en af de mange virksomheder, der har indført en politik for brug af sociale medier.
Blandt andet indskærpes det over for medarbejderkorpset, at "eventuelle klager over vilkår i ansættelsesforholdet bør rettes til nærmeste leder, og der bør ikke laves indlæg om sådanne forhold".
Reglerne siger også, at "overtrædelser kan få konsekvenser for ansættelsesforholdet".
At det ikke er tomme trusler, kan en arbejdsmiljørepræsentant skrive under på.
I et tv-interview sagde ISS-topchef Maarten van Engeland som led i efterlønsdebatten, at nedslidning af medarbejdere er en skrøne, der gjaldt for 30 år siden.
Arbejdsmiljørepræsentanten gik i rette med chefen på sin Facebook-profil:
"Det kan han da umuligt mene med det tempo, de forlanger vi skal arbejde i som servicemedarbejdere", skrev hun og tilføjede, at Maarten van Engeland muligvis har "siddet bag lukkede dør på Rentemestervej (hovedkontoret, red.) uden forbindelse til omverdenen".
Ledelsen reagerede og gav arbejdsmiljørepræsentanten en skriftlig advarsel - sanktionen før en fyring.
/ritzau/