Medicinalvirksomheden Novo Nordisk har betalt den uafhængige patientforening for overvægtige, Adipositasforeningen, for kampagner.
Det skriver Frihedsbrevet. Mediet henviser til kontrakter, mediet er kommet i besiddelse af.
Betalingen er sket sideløbende med, at Novo Nordisk har lanceret medikamentet Wegovy mod fedme, som er meget populært.
I kontrakterne er der ifølge mediet både planer for en kampagnevideo, og at der skulle rettes henvendelse til de landsdækkende medier.
Kampagnevideoen var på apotekernes temaside for overvægt. Den er sidenhen blevet fjernet.
Hvad der ikke fremgår af videoen, er, at den er sponsoreret af Novo Nordisk.
I løbet af 2021 og 2022 har foreningen modtaget 750.000 kroner fra Novo Nordisk til at føre kampagne.
Novo Nordisk peger på, at det er Adipositasforeningen, der har begået fejlen.
- Novo Nordisk Danmark har i fuld transparens og ifølge reglerne oplyst om sponsoratet til Adipositasforeningen. Men vi kan se, at Adipositasforeningen ikke alle steder i deres materialer oplyser om dette, skriver Lars Otto Andersen-Lange, presseansvarlig i Novo Nordisk til Frihedsbrevet.
Formanden for Adipositasforeningen, Per Nielsen, har tidligere udtalt til DR, at foreningen anser det for meget problematisk, at der ikke er offentligt tilskud til slankemedicinen Wegovy.
Det er ikke første gang, at Novo Nordisk er en tur i mediemøllen for noget, der ligner skjult reklame.
I januar beskyldte den amerikanske sundhedsorganisation Physicians Commitee medicinalselskabet for at have betalt for reklame i et indslag, der blev vist i tv-programmet "60 minutes".
Også i Storbritannien har Novo Nordisk gjort sig upopulær, da selskabet i et LinkedIn opslag tilbød undervisning i vægttab til apoteker.
Det viste sig dog, at en del af pensummet var brugen af GLP1, som et af Novo Nordisks slankemedikamenter indeholder.
Seneste nyt i sagen er, at Storbritanniens lægemiddelstyrelse deltager i sagen for at undersøge den skjulte markedsføring.
/ritzau/